Film

A füle és a farka

Ari Aster: Amitől félünk

  • SzSz
  • 2023. május 3.

Kritika

Milyen élet vár arra, akinek már a születése is egy második világháborús film partra szállós jelenetét idézi? Félelmekkel, szorongásokkal, bűntudattal teli, amelyben már a kínokat enyhíteni hivatott gyógyszerek bevétele is felér egy próbatétellel. Az Amitől félünk egy ilyen, törékeny lelkű hőst állít elénk, akinek eposzi útja legalább akkora kihívás elé állítja őt, mint a nézőket.

A rendező, Ari Aster már évek óta az amerikai független film egyik üdvöskéje: leginkább Robert Eggers és Jordan Peele társaságában emlegetik, mint a műfajt megújító horror auteurt. Első, Örökség című mozijával generációkon átívelő traumákat vett górcső alá, míg a legutóbbival, a Fehér éjszakákkal kihűlt szerelemből faragott egy pogány rituálékkal átitatott fordított Disney-hercegnős mesét. Mindkettő hatalmas sikert aratott, Aster pedig megkapta a lehetőséget, hogy elkészítse eddigi legambiciózusabb és legdrágább projektjét: az A24 stúdió 35 millió dollárt és látszólag teljes művészi szabadságot biztosított neki. Ő pedig már hosszú évek óta készült Beau megpróbáltatásainak vászonra vitelére, 2011-ben előtanulmánynak is beillő rövidfilmet is forgatott róla. Az Amitől félünk végül egy háromórás, zavarba ejtően kafkai mozi lett, amelyben a rendező egyszerre néz szembe saját félelmeivel és traumáival, összegzi eddigi munkáit és állít pellengérre minket, akik popcornnal felszerelve ülünk be erre a szenvedéstripre.

A főszereplő, Beau Wasserman egy félénk és gátlásos figura, aki inkább egy korosodó férfi testébe zárt gyereknek tűnik Joaquin Phoenix tökéletes alakításában. Beau számára a világ egy szabályok nélküli, kegyetlen hely, amelyben mindent mocsok és kosz borít, az utcán hajléktalanok és hullák hevernek, az életét pedig hol egy pucér késes gyilkos, hol egy mérgező pók fenyegeti. Sehol nincs biztonságban, ráadásul hatalmas feladat vár rá: apja halálának évfordulójára haza kell utaznia rettegett édesanyjához.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

Szerbia kontra Szerbia: az ország, amely saját magával vív harcot

  • Végel László
Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő. A Vučić-rezsim azonban nem hátrál.