Film

A kis pénzrablás

Natja Brunckhorst: A változás valutája

  • - ts -
  • 2024. november 13.

Kritika

Gyakorlatilag másodpercre ugyanakkor járunk Németország történelmében, mint a Good bye, Lenin! hősei. Az ország még két részben van, de a fal már ledőlt, a tegnap még oly zord határőrök már csak az üstöküket vakargatják, s nézik, hogyan suhannak el a Barkasok.

Ha akarom, A változás valutája a Good bye, Lenin!-t idézi nagy tisztelettel, amikor felvillantja az NSZK–Csehszlovákia mérkőzés televíziós közvetítését az olaszországi labdarúgó-világbajnokságról, ha meg úgy akarom, akkor csak a pontos időt jelzi mindkét film (1990. július 1., Milánó, negyeddöntő, 1:0, gólszerző: Matthäus, 11-esből). Valójában nem egyik film idézi a másikat, hanem a történelmet ábrázolja mind a kettő: íme, az év, amikor minden összejött, egyesült az ország, és világbajnokok lettek a fiúk; a két esemény máig is egybetartozó, elválaszthatatlan része a nemzeti emlékezetnek.

Miként a Good bye, Lenin!, A változás valutája is arról szól, hogy miként is festett ez a legszebb év a Német Demokratikus Köztársaság polgárainak szemszögéből, illetve a múló idő célzatosan hajlított tükréből. Míg a 2003-ban készült fekete komédiában ágyban, párnák közt hal meg az NDK, ebben a vadiúj és napsütésesnek tűnő, valójában még feketébb komédiában állva, méltatlankodva, dacolva. Ez a mostani ráadásul igaz történet alapján íródott, de azzal sokra nem megyünk, hiszen igaz történetek gyurmázását látni még moziba sem kell mennie senkinek jó régóta. De tény, ami tény, a keletnémet fizetőeszközt valóban kivonták a forgalomból, s tényleg valami katonai hangárban gyűjtötték össze, s valakik, tán máig sem tudni, hogy kik, kétségtelenül megdézsmálták.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.