Film

A kis pénzrablás

Natja Brunckhorst: A változás valutája

  • - ts -
  • 2024. november 13.

Kritika

Gyakorlatilag másodpercre ugyanakkor járunk Németország történelmében, mint a Good bye, Lenin! hősei. Az ország még két részben van, de a fal már ledőlt, a tegnap még oly zord határőrök már csak az üstöküket vakargatják, s nézik, hogyan suhannak el a Barkasok.

Ha akarom, A változás valutája a Good bye, Lenin!-t idézi nagy tisztelettel, amikor felvillantja az NSZK–Csehszlovákia mérkőzés televíziós közvetítését az olaszországi labdarúgó-világbajnokságról, ha meg úgy akarom, akkor csak a pontos időt jelzi mindkét film (1990. július 1., Milánó, negyeddöntő, 1:0, gólszerző: Matthäus, 11-esből). Valójában nem egyik film idézi a másikat, hanem a történelmet ábrázolja mind a kettő: íme, az év, amikor minden összejött, egyesült az ország, és világbajnokok lettek a fiúk; a két esemény máig is egybetartozó, elválaszthatatlan része a nemzeti emlékezetnek.

Miként a Good bye, Lenin!, A változás valutája is arról szól, hogy miként is festett ez a legszebb év a Német Demokratikus Köztársaság polgárainak szemszögéből, illetve a múló idő célzatosan hajlított tükréből. Míg a 2003-ban készült fekete komédiában ágyban, párnák közt hal meg az NDK, ebben a vadiúj és napsütésesnek tűnő, valójában még feketébb komédiában állva, méltatlankodva, dacolva. Ez a mostani ráadásul igaz történet alapján íródott, de azzal sokra nem megyünk, hiszen igaz történetek gyurmázását látni még moziba sem kell mennie senkinek jó régóta. De tény, ami tény, a keletnémet fizetőeszközt valóban kivonták a forgalomból, s tényleg valami katonai hangárban gyűjtötték össze, s valakik, tán máig sem tudni, hogy kik, kétségtelenül megdézsmálták.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.