Film

Papírpapság

Edward Berger: Konklávé

Kritika

Tradíció és haladás – a művészetektől a politikáig évszázadok óta ez a kettő harcol egymással, miközben a békésebb időszakokban jinként és jangként egészíthetik ki a másikat.

A katolikus egyházat bemutató filmek is jellemzően ezt a sémát veszik át: van egy minden korábbinál romlottabb, káoszba fulladó világ (ez bármely korra ráfogható), maga a háborgó óceán, amelynek partján ezeréves sziklaként magasodik Szent Péter egyháza; a kérdés az, hogy álljon csak ott továbbra is, ragaszkodva értékeihez, ezzel kockáztatva, hogy a víz belepi, vagy építsenek belőle egy új templomot (gátat, esetleg hidat), ám ekkor menthetetlenül darabokra kell törni, mielőtt új formát kapna.

Abban tehát, hogy a Konklávé ehhez az ősi ellentéthez nyúl, a világon semmi újdonság nincs, főleg öt évvel A két pápa után, amelyben Benedek és Ferenc pápa beszélgettek kedélyesen. Ezúttal viszont a nyomozásé és ármánykodásé a főszerep. Meghalt az egyházfő, pápaválasztás jön. Sorban érkeznek a tekintélyes urak a Sixtus-kápolnába (a Vatikán nemcsak a turistáknak tiltja itt a fotózást: az 1965-ös Agónia és extázistól kezdve Az ifjú pápán át a Konklávéig mindegyik produkciónak fel kellett építenie a maga kápolnáját, jellemzően a közeli Cinecittàban). A procedúrát a pápa egyik bizalmasa, Lawrence bíboros (Ralph Fiennes) vezeti. Mint minden hitügyi film főszereplője, ő is kétkedő hős: épp lemondani készült, mielőtt ölébe hullott a feladat. Hamarosan azonban kénytelen nemcsak saját kételyein, de az ezeréves előírásokon és a még megkövültebb szokásjogokon is átlendülni: sorra hullanak ki a csontvázak a legesélyesebb jelöltek szekrényéből, rá­adásul feltűnik a semmiből egy rejtélyes bíboros, akinek létezéséről eddig senki sem tudott.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.