Film

Papírpapság

Edward Berger: Konklávé

Kritika

Tradíció és haladás – a művészetektől a politikáig évszázadok óta ez a kettő harcol egymással, miközben a békésebb időszakokban jinként és jangként egészíthetik ki a másikat.

A katolikus egyházat bemutató filmek is jellemzően ezt a sémát veszik át: van egy minden korábbinál romlottabb, káoszba fulladó világ (ez bármely korra ráfogható), maga a háborgó óceán, amelynek partján ezeréves sziklaként magasodik Szent Péter egyháza; a kérdés az, hogy álljon csak ott továbbra is, ragaszkodva értékeihez, ezzel kockáztatva, hogy a víz belepi, vagy építsenek belőle egy új templomot (gátat, esetleg hidat), ám ekkor menthetetlenül darabokra kell törni, mielőtt új formát kapna.

Abban tehát, hogy a Konklávé ehhez az ősi ellentéthez nyúl, a világon semmi újdonság nincs, főleg öt évvel A két pápa után, amelyben Benedek és Ferenc pápa beszélgettek kedélyesen. Ezúttal viszont a nyomozásé és ármánykodásé a főszerep. Meghalt az egyházfő, pápaválasztás jön. Sorban érkeznek a tekintélyes urak a Sixtus-kápolnába (a Vatikán nemcsak a turistáknak tiltja itt a fotózást: az 1965-ös Agónia és extázistól kezdve Az ifjú pápán át a Konklávéig mindegyik produkciónak fel kellett építenie a maga kápolnáját, jellemzően a közeli Cinecittàban). A procedúrát a pápa egyik bizalmasa, Lawrence bíboros (Ralph Fiennes) vezeti. Mint minden hitügyi film főszereplője, ő is kétkedő hős: épp lemondani készült, mielőtt ölébe hullott a feladat. Hamarosan azonban kénytelen nemcsak saját kételyein, de az ezeréves előírásokon és a még megkövültebb szokásjogokon is átlendülni: sorra hullanak ki a csontvázak a legesélyesebb jelöltek szekrényéből, rá­adásul feltűnik a semmiből egy rejtélyes bíboros, akinek létezéséről eddig senki sem tudott.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

„A Száraz november azoknak szól, akik isznak és inni is akarnak” – így készítették elő a Kék Pont kampányát

Az idén már kilencedik alkalommal elindított kampány hírét nem elsősorban a plakátok juttatják el az emberekhez, hanem sokkal inkább a Kék Pont önkéntesei, akik a Száraz november nagyköveteiként saját közösségeikben népszerűsítik a kezdeményezést, sőt, néhány fővárosi szórakozóhely pultjaira „száraz” itallapokat is visznek.

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.