Koncert

A Ligeti-buborék

Eötvös Péter és a Klangforum Wien – Ligeti 100

Kritika

Április 13-án a Zenetudományi Intézet Zenetörténeti Múzeumában nyílik a Ligeti-labirintus című kiállítás, amelynek „előzenekaraként” a Müpa folyosóján is megtekinthetünk 12 tablót Ligeti György életéről és munkásságáról.

A 100 éve született zeneszerző versenyműveit bemutató, e versenyművek titokzatos útjain vezető koncert is joggal kaphatta volna ezt a címet. Néha úgy érezzük, hogy jártunk már itt, de aztán rádöbbenünk, hogy nem, ez mégsem ugyanaz. Ligeti ugyanis mániákusan vissza-visszatér egy-egy szerkesztéshez, zenei szövettípushoz vagy hangütéshez, hogy fixa ideái felismerhető, mégis új alakban bukkanjanak fel az életmű különböző darabjaiban. Az 1969/70-es Kamarakoncert szinte szótárszerű összefoglalása mindannak, amelyet Ligeti 1958 és 1970 között, avantgárd korszakának első felében kitalált. Megszólal itt a statikus, álló zene, a Ligeti-féle meccanico, „mintha egy különös, félig tönkrement finomgépezetet indítottak volna el”, és megjelenik a megfoghatatlanul illékony, „könnyedén elsuhanó” lidérctánc is. Hegedűversenye Aria, hoquetus, choral című tételének ugyanaz az édesbús, melankolikus, népies dallam adja az alapját, mint amely már a korai zongoraciklus, a Musica ricercata egyik tételében is megjelent, de eredete egy még korábbi, 1950-es négykezes darabra megy vissza. S a legmakacsabb Ligeti-„rögeszme”, a félhangonként ereszkedő, kísérteties lamento, azaz sirató egyúttal a zeneszerző művészetének talán legszívszorítóbb üzenete, visszaköszön a Hegedűversenyben és a Zongoraversenyben is. (Ligetinek volt mit elsiratnia.) A makacsul visszatérő zenei elemeket akár nevezhetnénk önismétlésnek is, ha nem bűvölne el minden egyes variációja, és nem hordozna szokatlanul primeren átélhető, sokszor megrendítő üzenetet.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.

Mindenki a helyére

Mit gondol Orbán Viktor és a Fidesz a nőkről? Hogyan kezeli őket? És mit gondol ugyanerről a magyar társadalom, és mit a nők maguk? Tényleg a nők pártja a Fidesz? Ezeket a kérdéseket próbálja megválaszolni a kötet többféle aspektuson keresztül. Felemás sikerrel.

„Én valami kevésbé szelídet kerestem”

  • Mink András

„A be nem illeszkedés vonzó távlatát nyújtották nekem” – olvasható Kenedi János szellemi ébredésének történetéről számot adó, Elhülyülésem története című 1977-es írásában, amelyet Kovács András nevezetes körkérdésére (Marx a negyedik évtizedben) írt válaszul.

Megint dubajozás

Alacsony belépési küszöb, mesés hozamok, könnyű meg­gazdagodás, örök élet: ezek közül az első kettőt biztosan ígérik a mesés dubaji ingatlanbefektetési ajánlatok. Pedig az előrejelzések szerint akár egy éven belül kipukkadhat az ingatlanlufi.

A beismerés semmis

Az ügyész kizárását kezdeményezte a védelem, a különböző tit­kos­­szolgálati szervek más-más leiratot készítettek ugyan­arról a hangfelvételről – bonyolódik a helyzet abban a büntetőperben, amelynek tárgya a Nyugat-Európába irányuló illegális kutyaexport.