Koncert

A Ligeti-buborék

Eötvös Péter és a Klangforum Wien – Ligeti 100

Kritika

Április 13-án a Zenetudományi Intézet Zenetörténeti Múzeumában nyílik a Ligeti-labirintus című kiállítás, amelynek „előzenekaraként” a Müpa folyosóján is megtekinthetünk 12 tablót Ligeti György életéről és munkásságáról.

A 100 éve született zeneszerző versenyműveit bemutató, e versenyművek titokzatos útjain vezető koncert is joggal kaphatta volna ezt a címet. Néha úgy érezzük, hogy jártunk már itt, de aztán rádöbbenünk, hogy nem, ez mégsem ugyanaz. Ligeti ugyanis mániákusan vissza-visszatér egy-egy szerkesztéshez, zenei szövettípushoz vagy hangütéshez, hogy fixa ideái felismerhető, mégis új alakban bukkanjanak fel az életmű különböző darabjaiban. Az 1969/70-es Kamarakoncert szinte szótárszerű összefoglalása mindannak, amelyet Ligeti 1958 és 1970 között, avantgárd korszakának első felében kitalált. Megszólal itt a statikus, álló zene, a Ligeti-féle meccanico, „mintha egy különös, félig tönkrement finomgépezetet indítottak volna el”, és megjelenik a megfoghatatlanul illékony, „könnyedén elsuhanó” lidérctánc is. Hegedűversenye Aria, hoquetus, choral című tételének ugyanaz az édesbús, melankolikus, népies dallam adja az alapját, mint amely már a korai zongoraciklus, a Musica ricercata egyik tételében is megjelent, de eredete egy még korábbi, 1950-es négykezes darabra megy vissza. S a legmakacsabb Ligeti-„rögeszme”, a félhangonként ereszkedő, kísérteties lamento, azaz sirató egyúttal a zeneszerző művészetének talán legszívszorítóbb üzenete, visszaköszön a Hegedűversenyben és a Zongoraversenyben is. (Ligetinek volt mit elsiratnia.) A makacsul visszatérő zenei elemeket akár nevezhetnénk önismétlésnek is, ha nem bűvölne el minden egyes variációja, és nem hordozna szokatlanul primeren átélhető, sokszor megrendítő üzenetet.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Eldobott aggyal

  • - ts -

A kortárs nagypolitika, adott esetben a kormányzás sűrű kulisszái mögött játszódó filmek, tévésorozatok döntő többsége olyan, mint a sci-fi, dolgozzék bármennyi és bármilyen hiteles forrásból.

Nemes vadak

Jason Momoa és Thomas Pa‘a Sibbett szerelemprojektje a négy hawaii királyság (O‘ahu, Maui, Kaua‘i és Hawai‘i) egyesítését énekli meg a 18. században.

Kezdjetek el élni

A művészetben az aktív eutanázia (asszisztált öngyilkosság) témaköre esetében ritkán sikerül túljutni egyfajta ájtatosságon és a szokványos „megteszem – ne tedd meg” dramaturgián.

A tudat paradoxona

  • Domsa Zsófia

Egy újabb dózis a sorozat eddigi függőinek. Ráadásul bőven lesz még utánpótlás, mivel egyelőre nem úgy tűnik, mintha a tucatnyi egymással érintőlegesen találkozó, egymást kiegészítő vagy egymásnak éppen ellentmondó történetből álló regényfolyam a végéhez közelítene: Norvégiában idén ősszel az eredetileg ötrészesre tervezett sorozat hatodik kötete jelenik meg.