Koncert

A Ligeti-buborék

Eötvös Péter és a Klangforum Wien – Ligeti 100

Kritika

Április 13-án a Zenetudományi Intézet Zenetörténeti Múzeumában nyílik a Ligeti-labirintus című kiállítás, amelynek „előzenekaraként” a Müpa folyosóján is megtekinthetünk 12 tablót Ligeti György életéről és munkásságáról.

A 100 éve született zeneszerző versenyműveit bemutató, e versenyművek titokzatos útjain vezető koncert is joggal kaphatta volna ezt a címet. Néha úgy érezzük, hogy jártunk már itt, de aztán rádöbbenünk, hogy nem, ez mégsem ugyanaz. Ligeti ugyanis mániákusan vissza-visszatér egy-egy szerkesztéshez, zenei szövettípushoz vagy hangütéshez, hogy fixa ideái felismerhető, mégis új alakban bukkanjanak fel az életmű különböző darabjaiban. Az 1969/70-es Kamarakoncert szinte szótárszerű összefoglalása mindannak, amelyet Ligeti 1958 és 1970 között, avantgárd korszakának első felében kitalált. Megszólal itt a statikus, álló zene, a Ligeti-féle meccanico, „mintha egy különös, félig tönkrement finomgépezetet indítottak volna el”, és megjelenik a megfoghatatlanul illékony, „könnyedén elsuhanó” lidérctánc is. Hegedűversenye Aria, hoquetus, choral című tételének ugyanaz az édesbús, melankolikus, népies dallam adja az alapját, mint amely már a korai zongoraciklus, a Musica ricercata egyik tételében is megjelent, de eredete egy még korábbi, 1950-es négykezes darabra megy vissza. S a legmakacsabb Ligeti-„rögeszme”, a félhangonként ereszkedő, kísérteties lamento, azaz sirató egyúttal a zeneszerző művészetének talán legszívszorítóbb üzenete, visszaköszön a Hegedűversenyben és a Zongoraversenyben is. (Ligetinek volt mit elsiratnia.) A makacsul visszatérő zenei elemeket akár nevezhetnénk önismétlésnek is, ha nem bűvölne el minden egyes variációja, és nem hordozna szokatlanul primeren átélhető, sokszor megrendítő üzenetet.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jancsics Dávid korrupciókutató: Az Orbán család vagy a Matolcsy-klán működése új jelenség

Jancsics Dávid a Leukémia zenekar gitárosaként a hazai underground zenetörténethez is hozzátette a magáét, majd szociológusként az Egyesült Államokba ment, azóta a San Diego-i egyetem professzora. A magyarországi korrupcióról szóló doktori disszertációját átdolgozva idén magyarul is kiadták A korrupció szociológiája címmel. Erről beszélgettünk.

Újabb mérföldkő

  • Harci Andor

Mi lett volna, ha 1969-ben, az amougies-i fesztiválon Frank Zappa épp másfelé bolyong, s nem jelentkezik be fellépőnek a színpadon tartózkodó Pink Floyd tagjai mellé?

Vándormozi

  • - turcsányi -

John Maclean nem kapkodja el, az előző filmje, a Slow West (A nyugat útján) 2015-ben jött ki.

Mi, angyalok

Egyesével bukkannak elő a lelátó hátsó részét határoló cserjésből a zenekar tagjai (Tara Khozein – ének, Bartek Zsolt klarinét, szaxofon, Darázs Ádám – gitár, Kertész Endre – cselló) és a táncos pár (Juhász Kata és Déri András).

Új válaszok

A művészet nem verseny, de mégiscsak biennálék, pályázatok, díjak és elismerések rendezik a sorokat. Minden országnak van egy-egy rangos, referenciaként szolgáló díja.

Mintha a földön állva…

Összegyűjtött és új verseket tartalmazó kötete, a 2018-ban megjelent A Vak Remény a költő teljes életművét átfogó könyv volt, ám az új versek jelenlétét is kiemelő alcím a lírai opus folyamatosan „történő” állapotára mutat, arra, hogy még korántsem egy megállapodott vagy kevésbé dinamikus költői nyelvről van szó.