Könyv

A szomorú bohóc

Hjalmar Bergman: Nagymama és az Úristen – Wadköpingi történetek

  • Domsa Zsófia
  • 2024. február 21.

Kritika

Hjalmar Bergman a svéd próza és dráma egyik klasszikusa. A történetcsokor első darabjában egy svéd vidéki kisvárosban járunk, a múlt század elején, a szerző legjobban sikerült elbeszéléseinek idején. Bergman a realizmust fantasztikummal, a vígjátékot mély tragédiával vegyítő írásmód mestere. A Nagymama és az Úristen egy matriarcha életét és elmúlását, egy társadalom átrendeződését tárja elénk.

Bergmant a svéd irodalomtörténet az 1910-es évek realista írógenerációjához sorolja azzal együtt, hogy az általa ábrázolt polgári miliőt és a realizmus kereteit mindig szétfeszíti a képzelet vagy fabulálás, és a lélekábrázolás együtt érző, mégis szarkasztikus stílusa. A Wadköpingi történetek regényalakjai hol mellékszereplőként, hol főszereplőként felbukkannak Bergman további műveiben is. Agnes Borck, a nagymama éles eszével és az Úristennel folytatott beszélgetéseivel, és unokája – itt Nathan, máshol Jac – a világhírű bohóc, akinek művészetében, akárcsak Bergmanéban, a tragikum és a komikum vegyül.

Hjalmar Bergman Örebro városában született, Stockholmtól nyugatra. A város legtehetősebb bankárcsaládjának sarja volt, érzékeny, elkalandozó figyelmű, ráadásul túlsúlyos gyerekként sem otthon, sem az iskolában nem érezte, hogy elfogadnák. Házassága egy sikeres színész házaspár lányával, Stine Lindberggel szintén konfliktusokkal terhelt, amiben a saját maga által is mélyen megvetett homoszexualitásának is szerepe volt. Belső vívódásai és alkohol-, később drogfüggősége ellenére rendkívül termékeny szerző volt. 1905-ben debütált, 1919-ben a Markurellék Wadköpingben (a nálunk kiadás alatt álló életműsorozatának tervezett következő darabja) hozta el számára az áttörést. Nyaranta a stockholmi szigetvilág egyik kis szigetére vonult vissza dolgozni, a legtöbb regénye ott született. Írt novellákat, színdarabokat, rádiójátékokat és filmforgatókönyveket. Dolgozott Victor Sjöströmmel, a némafilmes korszak legendás rendezőjével is. De a siker sem segített rajta, 47 évesen halt meg.

Az Úristen mindig kéznél van

Ki mással is beszélgetne, mint az Úristennel a család esze és vezetője, a nagymama, Agnes Borck, ha mindenkit már elnyelt a múlt vagy a halál? A regény mindössze másfél nap történetét, a nagymama 78. születésnapját beszéli el. Az első rész egy klasszikus expozé, hosszú visszatekintés a család történetére, így csak a rövidebb második rész, valamint a regény epilógusa játszódik a jelenben. Az első részben, a születésnap előestéjén a nagymama az Úristennel társalogva gondolatban végigjárja élete történetét, ahogy otthagyta (elárulta) katona apját, a városba költözött, beházasodott a kereskedő Borck családba, ahol hamarosan átvette az irányítást. Cselédként kezdte, nagyasszonyként végezte. A család időközben szétszéledt, kihalt, csak Agnes gyerekei és unokái maradtak, de ők sem sűrűn látogatják. A nagymama e születésnapjára tervezi a Borck család társadalmi presztízsét szimbolizáló, kétszintes udvarház eladását. A vagyont szét akarja osztani a gyerekek között, holott ezt egyikük sem várja tőle.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.