Lemez

A falnak is szeme van

The Smile: Wall of Eyes

Kritika

Túlzás lenne azt állítani, hogy a Radiohead különösebben sok vidámságot csalt volna az arcunkra, épp ezért furcsa a némiképp utódzenekarának tekinthető The Smile névválasztása.

Persze a Radiohead hivatalosan nem oszlott fel, de 2016 óta nem készítettek lemezt, és már több mint öt éve volt az eddigi utolsó koncertjük. Azóta a tagok mindenféle szólólemezeket és filmzenéket készítettek, részt vettek egyéb projektekben, és egyelőre nem tűnik úgy, hogy különösebben vágynának egymás társaságára. Leszámítva Thom Yorke frontembert és Jonny Greenwood gitárost, akik 2020-ban közös zenekart alapítottak a korábban a Sons of Kemet dobosaként ismert Tom Skinnerrel, aki már a 2012-es The Master filmzenéjén is dolgozott Greenwooddal, emellett kiadott két albumot Hello Skinny néven, és van egy cím nélküli szólólemeze is.

A Smile amolyan Covid-projektként indult, és amikor a 2021-es lockdown véget ért, az első koncertekre is sor került. 2022 májusában jelent meg az első album A Light for Attracting Attention címmel, amelynél Nigel Godrich produceri kreditje és Stanley Donwood artworkje tovább erősítette a Radiohead „utánérzést”.

A zene behatárolhatatlannak tűnt, de a címkézni vágyó újságírók olyan műfajokkal próbálták meg behatárolni a trió hangzását, mint a posztpunk, a prog, az afrobeat, a matekrock, az electro-jazz vagy a posztrock. A lemez bejutott a brit top 5-be, és aki megnézte a Smile-t az album turnéja során, az már elcsíphetett pár új szerzeményt. A zenészek kifejezetten gyors tempóban dolgoztak a legendás Abbey Road stúdióban, és hamar elkészültek a folytatással. A Wall of Eyes-nak ismét Stanley Donwood készítette a borítóját, Godrich viszont távol maradt; helyette Sam Petts-Davies lett a producer. Ami még a vizuális oldalt illeti: két dalnak is az a Paul Thomas Anderson rendezett klipet, aki 2007 óta mindig Greenwooddal készítteti a filmjei zenéjét.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Népi hentelés

Idővel majd kiderül, hogy valóban létezett-e olyan piaci rés a magyar podcastszcénában, amelyet A bűnös gyülekezet tudott betölteni, vagy ez is olyasmi, ami csak elsőre tűnt jó ötletnek.

A hiány

László Károly, a háborút követően Svájcban letelepedett műgyűjtő, amikor arról kérdezték, miért nem látogat vissza Auschwitzba, azt válaszolta, hogy azért, mert nem szereti a nosztalgiautakat.

Fagin elsápad

Pong Dzsun Ho társadalmi szatírái, Guillermo del Toro árvái, vagy épp Taika Waititi szeretnivalón furcsa szerzetei – mindegy, merre járunk, a kortárs filmben lépten-nyomon Charles Dickens hatásába ütközünk.