Film

Aki nem tudja

Bezárt társadalom

  • - turcsányi -
  • 2024. szeptember 25.

Kritika

A napokban Budapesten parádézó veterán géniusz, Wim Wenders 1987-es remekművében, a Berlin felett az égben a gyerekek látják azt a szemükkel, amit a felnőttek el sem tudnak képzelni: az ég összes angyalait.

A masszív és termékeny német középszer több mint három évtizedes bajnoka, Sönke Wortmann (A berni csoda, Éjszaka St. Pauliban és hasonlók) ennél kilométerekkel továbbmegy, nála a gyermeké a megbocsátás, a felnőtteké a bűn, s ami még vele jár, a földi pokol.

A szituáció laboratóriumi, akár Agatha Christie is kitalálhatta volna, a Rudi Dutschke Gimnázium (szimbólum, golyóval a fejében) tanári szobájában – némi külső hozzájárulás hatására – összezárt hat dühös ember marja egymást, és önmagát. A külső hozzájárulást bizonyos Herr Prohaska, mint a neve is mutatja, egy egészen kicsi kispolgár és az ő máig sem pontosan azonosítható maroklőfegyvere szolgáltatja. Nevezett a vesztére még péntek délután is a munkahelyén veszteglő tanerőt egy rögtönzött évzáró értekezletbe kényszeríti, melynek egyetlen napirendi pontja szolgál a mű alapkonfliktusául: érettségire bocsátani valahogy az ifjabb Prohaskát, mert az atyai meglátás szerint egészen jóravaló ded. Efelől ugyan a nézőnek támadhatnak kétségei, de a film egyebek mellett az előítéletességről is szól, úgyhogy csak csínján. A kihívás ezzel együtt sem látszik megoldhatatlannak, hiszen a fiatal Prohaskát mindösszesen egy nyamvadt pontocska (a húszból) választja el az ígéret földjétől.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.

A műfaj legnagyobbjaival

Tegye fel a kezét, akinek Bayreuth hallatán először nem Wagner jut eszébe. Nem csoda, hiszen 1876, Wagner Festspielhausának, a kizárólag Wagner-operák előadására épített operaháznak a megnyitása óta a két név elválaszthatatlanul összefonódott. De a városnak van egy másik elsőrangú fesztiválja is.

Furcsa kézfogás

A program az idén másodszor egészült ki a színiiskolák találkozójával. A Szemle Off keretében hét színiiskola nyolc előadása mutatkozott be szeptember 8. és 10. között a margitszigeti Kristály Színtérben.