Dokumentumfilm

Zsúr

Angela Patton – Natalie Rae: Tánc a börtönben

  • 2024. szeptember 25.

Kritika

Mivel az Egyesült Államok börtöneiben nem mindenhol lehetséges a személyes látogatás, és csak fizetős videón keresztül érintkezhetnek büntetésüket töltő szeretteikkel, egy civil szervezet terápiás célzatú kezdeményezésének köszönhetően elítéltek és kiskorú lányaik találkozhatnak, és ha kedvük van, táncolhatnak is egymással egy afféle zsúr keretében.

Az 5–15 éves gyerekeknek alapvető fontosságú az apjuk távollétéből származó trauma kezelése, de a börtönben életüket átértékelő nehézfiú apukák számára is katartikus lehet egy ilyen, a börtön közegétől a ruházat, a zene, a tánc révén elemelt találkozás. A program kezdeményezője által készített film nem tartogat különösebb meglepetéseket. A kislányok is izgatottan készülődnek odakint, különleges kis egyéniségeket ismerhetünk meg, és az apák is készülődnek odabent, egy coach foglalkozik feltárulkozni nem nagyon akaró lelkükkel. Mondanak egy-két közhelyet az általuk elkövetett „hibákról”, de nem áldozataikat sajnálják, hanem magukat, hogy nem lehetnek a családjukkal. A gyerekek láttán patakzó könnyek persze hitelesek, és a megjavulásról szóló fogadkozások is őszintének tűnnek, meg persze ott a filmvégi felirat, hogy az ilyen eseményen részt vevő szülők 95 százaléka nem esik vissza. A mű ezzel együtt is egy erősen polírozott propagandafilm, amely alapvető információkra nem kérdez rá. Miért nem látogatható egy börtön? Zsebtolvajokra is vonatkozik ez a rendelkezés vagy csak gyilkosokra? Kik (voltak szabadlábon) ezek az egytől egyig afroamerikai, nehéz sorsú férfiak? Mit követtek el, amiért egyiküket-másikukat több évtizedes büntetéssel kellett sújtani? Az információ-visszatartás rendezői koncepciója azt szolgálná, hogy a néző úgy tekintsen ezekre az elítéltekre, ahogy a lányaik, ám egy élet központi kérdésének megkerülése és a megbánás némileg a stábnak szóló kifejezése kétdimenziós filmszereplőkké degradálja éppen azokat, akiket nem bűnözőként, de emberként akar láttatni. A hozzátartozók meg irányítva vannak. Egy reggeli ébredésnél például hogyan van ott a kamera? Sehogy, nyilván eljátsszák a „jelenetet”. De ha ezt eljátsszák, akkor mit játszanak még el?

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.