Cirkusz

Minden szenvedés ellenére

Circa: Humans 2.0

Kritika

Felvillanó fények, tíz ember fekszik a színpadon. A villódzásból felsejlő mozdulatok aztán közös hullámzásba torkollnak, miközben a világítás is megnyugszik. A tagok egyszerre mozognak, aztán szépen lassan, egyesével, ki-ki a saját ritmusában folytatja, hogy aztán újra egy ritmusban létezzenek.

A világ egyik vezető cirkuszi társulata hat év után visszatért a Trafó színpadára. Az ausztrál Circa 2018-ban mutatta be itt a Humans című előadását, amelyben az emberi lét kihívásait és felemelő pillanatait fogalmazta meg az akrobatika nyelvén. Az új, most elhozott, szintén több országot megjárt második rész az elsőben bemutatott anyag mélyebb és összetettebb rétegeit tárja fel, jelenetről jelenetre feszegetve a fizikai teljesítőképesség határait.

A produkcióban az emberi természet individuális és közösségi aspektusa is megjelenik Ori Lichtik atmoszferikus, néhol thrilleres, néhol pedig elektro-dub step stílusú zenei matériája kíséretében. Elképesztő látni, ahogy a nagyon határozott keretek között mozgó, mégis határfeszegető mozdulatok mögött az emberi létezés szinte minden vetülete felsejlik. A táncosok (akrobaták) néha mint­ha bizalomjátékot játszanának, úgy hajítják fel egymást a levegőbe. És van, amikor – a koreográfia részeként – elejtik társukat. Hátról hátra ugrálnak, egymás nyakába állva küzdenek az izomfáradtsággal és a gravitációval, hogy aztán magukra maradjanak. Néha mintha egy óra mutatóit jelenítenék meg, forognak körbe-körbe, aztán az egységet megbontva mutatnak be közös mutatványokat. A Humans 2.0 egyszerre játékos és veszélyes, lenyűgöző és ijesztő, laza és koncentrált testi fegyelmet követelő. Az egyes részek külön-külön kevésbé megfoghatók, maga a teljes előadás modellezi az emberi természetet.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Újabb menekülő kelet-európai politikus keres búvóhelyet Orbánnál

  • Domány András
Budapestről üzent Donald Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyński-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?