Színház

„Akik teleszülik”

Tapasztalt asszony

Kritika

Kövér László kijelentése, úgy tűnik, aktuális maradt. Na nem azért, mintha bármiféle köze lenne a 21. századi gondolkodásunkhoz, hanem azért, mert továbbra is mindenkinek véleménye van arról, hogy mi történjen a hálószobánkban.

És meglehetősen felszabadító ezen bosszankodni, bár az is igaz, hogy egy kissé már a bosszankodást is meguntuk. Mintha a témáról beszélni már teljes absztrakció lenne, nem kötődik semmiféle megélt tapasztalatunkhoz, ellentétben azokkal a családpolitikai intézkedésekkel, amelyek némi pénzért elválaszthatatlanná tesznek házastársi kapcsolatokat, és arra köteleznek embereket, hogy mindenáron további gyerekeket vállaljanak.

Tasnádi István 2012-es (az ősbemutató a Szabadkai Népszínházban volt, nem pontosan ugyanebben a szövegváltozatban), tehát több mint tízéves darabja egyszerre tűnik aktuálisnak és aktualitását vesztettnek. Utóbbinak azért, mert ez a diskurzus már a könyökünkön jön ki, előbbinek azért, mert jól látja Tasnádi, hogy ugyan hangyányi hangsúlyeltolódásokkal, de még mindig ettől zeng a közélet.

Az előadás egy genderről szóló konferencián kezdődik, ahol az előadók egymást elnyomva igyekeznek szóhoz jutni. Inkább a férfi nyomja el a nőt, hogy a gyakorlatban is szemléltesse a mansplaining jelenségét, habár sokkal fontosabb, hogy itt a progresszív és a konzervatív álláspont csap össze, vagy pontosabban: beszél el egymás mellett, közös nyelv és közös alapvetések hiányában. Majd ezt követően megnézünk egy, az internetes trash videók világában legendás darabot, az Azbeszt megbaszta címűt, amelynek számtalan feldolgozása létezik már az online népművészetben. A jelenetben egy gyerek születésnapi köszöntését megelőző pillanatot látunk, ahol az apa az ünnepi asztalt kamerázza, és válogatatlan nyelvi agresszióval támad a feleségére, mert az áthalad eközben a szobán.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.