Színház

„Akik teleszülik”

Tapasztalt asszony

Kritika

Kövér László kijelentése, úgy tűnik, aktuális maradt. Na nem azért, mintha bármiféle köze lenne a 21. századi gondolkodásunkhoz, hanem azért, mert továbbra is mindenkinek véleménye van arról, hogy mi történjen a hálószobánkban.

És meglehetősen felszabadító ezen bosszankodni, bár az is igaz, hogy egy kissé már a bosszankodást is meguntuk. Mintha a témáról beszélni már teljes absztrakció lenne, nem kötődik semmiféle megélt tapasztalatunkhoz, ellentétben azokkal a családpolitikai intézkedésekkel, amelyek némi pénzért elválaszthatatlanná tesznek házastársi kapcsolatokat, és arra köteleznek embereket, hogy mindenáron további gyerekeket vállaljanak.

Tasnádi István 2012-es (az ősbemutató a Szabadkai Népszínházban volt, nem pontosan ugyanebben a szövegváltozatban), tehát több mint tízéves darabja egyszerre tűnik aktuálisnak és aktualitását vesztettnek. Utóbbinak azért, mert ez a diskurzus már a könyökünkön jön ki, előbbinek azért, mert jól látja Tasnádi, hogy ugyan hangyányi hangsúlyeltolódásokkal, de még mindig ettől zeng a közélet.

Az előadás egy genderről szóló konferencián kezdődik, ahol az előadók egymást elnyomva igyekeznek szóhoz jutni. Inkább a férfi nyomja el a nőt, hogy a gyakorlatban is szemléltesse a mansplaining jelenségét, habár sokkal fontosabb, hogy itt a progresszív és a konzervatív álláspont csap össze, vagy pontosabban: beszél el egymás mellett, közös nyelv és közös alapvetések hiányában. Majd ezt követően megnézünk egy, az internetes trash videók világában legendás darabot, az Azbeszt megbaszta címűt, amelynek számtalan feldolgozása létezik már az online népművészetben. A jelenetben egy gyerek születésnapi köszöntését megelőző pillanatot látunk, ahol az apa az ünnepi asztalt kamerázza, és válogatatlan nyelvi agresszióval támad a feleségére, mert az áthalad eközben a szobán.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.