Színház

„Akik teleszülik”

Tapasztalt asszony

Kritika

Kövér László kijelentése, úgy tűnik, aktuális maradt. Na nem azért, mintha bármiféle köze lenne a 21. századi gondolkodásunkhoz, hanem azért, mert továbbra is mindenkinek véleménye van arról, hogy mi történjen a hálószobánkban.

És meglehetősen felszabadító ezen bosszankodni, bár az is igaz, hogy egy kissé már a bosszankodást is meguntuk. Mintha a témáról beszélni már teljes absztrakció lenne, nem kötődik semmiféle megélt tapasztalatunkhoz, ellentétben azokkal a családpolitikai intézkedésekkel, amelyek némi pénzért elválaszthatatlanná tesznek házastársi kapcsolatokat, és arra köteleznek embereket, hogy mindenáron további gyerekeket vállaljanak.

Tasnádi István 2012-es (az ősbemutató a Szabadkai Népszínházban volt, nem pontosan ugyanebben a szövegváltozatban), tehát több mint tízéves darabja egyszerre tűnik aktuálisnak és aktualitását vesztettnek. Utóbbinak azért, mert ez a diskurzus már a könyökünkön jön ki, előbbinek azért, mert jól látja Tasnádi, hogy ugyan hangyányi hangsúlyeltolódásokkal, de még mindig ettől zeng a közélet.

Az előadás egy genderről szóló konferencián kezdődik, ahol az előadók egymást elnyomva igyekeznek szóhoz jutni. Inkább a férfi nyomja el a nőt, hogy a gyakorlatban is szemléltesse a mansplaining jelenségét, habár sokkal fontosabb, hogy itt a progresszív és a konzervatív álláspont csap össze, vagy pontosabban: beszél el egymás mellett, közös nyelv és közös alapvetések hiányában. Majd ezt követően megnézünk egy, az internetes trash videók világában legendás darabot, az Azbeszt megbaszta címűt, amelynek számtalan feldolgozása létezik már az online népművészetben. A jelenetben egy gyerek születésnapi köszöntését megelőző pillanatot látunk, ahol az apa az ünnepi asztalt kamerázza, és válogatatlan nyelvi agresszióval támad a feleségére, mert az áthalad eközben a szobán.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."