Kiállítás

Olyan miniszterelnököt szeretnék

Az autonómia horizontjai

Kritika

E csoportos kiállítás a közösség, illetve az egyén önrendelkezési jogával, szabadságával és függetlenségével foglalkozik, fókuszában pedig az autonómia jogi értelemben vett változása és képlékenysége áll.

A kurátor, Pilinger Erzsébet e változásnak a leglátványosabb formáját állítja a középpontba, azt az utóbbi tíz évben egyre felgyorsuló folyamatot, amely a „környezeti személyiség” jogi elfogadására irányul, s amelynek sajnálatos mellékterméke, hogy egyes elméletek egyenesen elvetik az emberi önállóság és önrendelkezés fogalmát. A kurátor ezzel nyilván nem ért egyet, ezt tükrözi az is, hogy a központi művet ellenpontozó alkotások a jelen égető társadalmi problémáival foglalkoznak: az állam és a polgár konfliktusaival, az intézményi erőszak elleni egyéni és közös fellépés taktikájával, és a folyamatosan változó világban is tovább élő szerepelvárásokkal kapcsolatos stratégiákkal.

Hanna Rullmann és Faiza Ahmad Khan projektje (Habitat 2190, 2017–2019) a Calais melletti menekülttábor felszámolását és az utána következő rekultiválási folyamat nehézségeit követi nyomon. A terület egy védett növény, egy orchideaféle (Liparis loeselii, avagy lápi hagymaburok) „lakóhelye”, az akció pedig a környezeti feltételek megóvására, a környezet személyiségkénti elismerésére irányult – kevés sikerrel. A francia állam nemzetbiztonsági okokból megakadályozta, hogy a növény élőhelyét természetvédelmi területté nyilvánítsák.

A mindent felzabáló, jogokat megvonó hatalom és a közösségek helyi konfliktusára nálunk is számos példa van. Todoroff Lázár Tableaux Vivant – Delacroix: A szabadság vezeti a népet című képe 2020. október 2-án készült az SZFE előtt, amikor az őrt álló művészettörténészek a híres festményt felidéző élőképbe merevedtek (Bicskei Éva fotóhoz kapcsolódó írása kitér az életképek műfajára, a festő viszonyára a hatalommal, az akkori politikai helyzetre, illetve a festmény befogadástörténeti bukkanóira).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."