Kiállítás

Olyan miniszterelnököt szeretnék

Az autonómia horizontjai

Kritika

E csoportos kiállítás a közösség, illetve az egyén önrendelkezési jogával, szabadságával és függetlenségével foglalkozik, fókuszában pedig az autonómia jogi értelemben vett változása és képlékenysége áll.

A kurátor, Pilinger Erzsébet e változásnak a leglátványosabb formáját állítja a középpontba, azt az utóbbi tíz évben egyre felgyorsuló folyamatot, amely a „környezeti személyiség” jogi elfogadására irányul, s amelynek sajnálatos mellékterméke, hogy egyes elméletek egyenesen elvetik az emberi önállóság és önrendelkezés fogalmát. A kurátor ezzel nyilván nem ért egyet, ezt tükrözi az is, hogy a központi művet ellenpontozó alkotások a jelen égető társadalmi problémáival foglalkoznak: az állam és a polgár konfliktusaival, az intézményi erőszak elleni egyéni és közös fellépés taktikájával, és a folyamatosan változó világban is tovább élő szerepelvárásokkal kapcsolatos stratégiákkal.

Hanna Rullmann és Faiza Ahmad Khan projektje (Habitat 2190, 2017–2019) a Calais melletti menekülttábor felszámolását és az utána következő rekultiválási folyamat nehézségeit követi nyomon. A terület egy védett növény, egy orchideaféle (Liparis loeselii, avagy lápi hagymaburok) „lakóhelye”, az akció pedig a környezeti feltételek megóvására, a környezet személyiségkénti elismerésére irányult – kevés sikerrel. A francia állam nemzetbiztonsági okokból megakadályozta, hogy a növény élőhelyét természetvédelmi területté nyilvánítsák.

A mindent felzabáló, jogokat megvonó hatalom és a közösségek helyi konfliktusára nálunk is számos példa van. Todoroff Lázár Tableaux Vivant – Delacroix: A szabadság vezeti a népet című képe 2020. október 2-án készült az SZFE előtt, amikor az őrt álló művészettörténészek a híres festményt felidéző élőképbe merevedtek (Bicskei Éva fotóhoz kapcsolódó írása kitér az életképek műfajára, a festő viszonyára a hatalommal, az akkori politikai helyzetre, illetve a festmény befogadástörténeti bukkanóira).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.