Kiállítás

Apácától nyalókáig

Kakas

Kritika

Az elsősorban tematikus kiállításokat bemutató, programjaival a tradíciót és a történelmi eseményeket szokatlan fénytörésben vizsgáló 2B Galéria 19 alkotót felvonultató csoportos kiállítása most a kakast állítja a középpontba.

Tarajos barátunkhoz már az ősi civilizációkban is tapadtak mindenféle értelmezések, lehet például a fény, a gyógyítás jelképe, de akár a halál szimbóluma, bűnbak is. Templomtornyokon egyszere utal Jézus elárulására és feltámadására. És akkor még nem beszéltünk legendás harciasságáról, amiért a gallok címer­állatává, Franciaország jelképévé vált. A jelentések gazdagságát bővebben is kifejti a kiállításhoz kapcsolódó szöveg, de tévedés lenne azt hinni, hogy a nagyrészt kortárs mű­alkotások e szöveg illusztrációi lennének.

A legrégebbi tárgy 1800 körüli; a mozgatható szárnyú, ezüstlemezből készült (a Magyar Zsidó Múzeum gyűjteményéből kölcsönzött) kakasról történészek sora sem tudta eldönteni, hogy mi volt a funkciója (dísztárgy? fűszertartó? pénzládika?).

A bizonytalanság és az értelmezések rugalmassága Rácmolnár Sándor festményének témáját is jellemzi. Luis Buñuel Las Hurdes (Föld kenyér nélkül, 1933) című dokumentumfilmjének megrázó hatását mintegy idézőjelbe teszik a fiktív megoldások (alvó gyermek, mint felravatalozott halott, szikláról leeső, de valójában a filmes hatás érdekében lelőtt kecske). Rácmolnár egy (fikción alapuló?) filmjelenetet, amelyben a férfivá érett fiúknak lovagolva kellett letépniük egy fáról lelógatott kakas fejét és egy valós dolgot (?), Buñuel azon szokását, hogy a vallásos közösséget azzal bosszantotta, hogy apácaruhát visel, gyúr egybe.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.