Kiállítás

Apácától nyalókáig

Kakas

Kritika

Az elsősorban tematikus kiállításokat bemutató, programjaival a tradíciót és a történelmi eseményeket szokatlan fénytörésben vizsgáló 2B Galéria 19 alkotót felvonultató csoportos kiállítása most a kakast állítja a középpontba.

Tarajos barátunkhoz már az ősi civilizációkban is tapadtak mindenféle értelmezések, lehet például a fény, a gyógyítás jelképe, de akár a halál szimbóluma, bűnbak is. Templomtornyokon egyszere utal Jézus elárulására és feltámadására. És akkor még nem beszéltünk legendás harciasságáról, amiért a gallok címer­állatává, Franciaország jelképévé vált. A jelentések gazdagságát bővebben is kifejti a kiállításhoz kapcsolódó szöveg, de tévedés lenne azt hinni, hogy a nagyrészt kortárs mű­alkotások e szöveg illusztrációi lennének.

A legrégebbi tárgy 1800 körüli; a mozgatható szárnyú, ezüstlemezből készült (a Magyar Zsidó Múzeum gyűjteményéből kölcsönzött) kakasról történészek sora sem tudta eldönteni, hogy mi volt a funkciója (dísztárgy? fűszertartó? pénzládika?).

A bizonytalanság és az értelmezések rugalmassága Rácmolnár Sándor festményének témáját is jellemzi. Luis Buñuel Las Hurdes (Föld kenyér nélkül, 1933) című dokumentumfilmjének megrázó hatását mintegy idézőjelbe teszik a fiktív megoldások (alvó gyermek, mint felravatalozott halott, szikláról leeső, de valójában a filmes hatás érdekében lelőtt kecske). Rácmolnár egy (fikción alapuló?) filmjelenetet, amelyben a férfivá érett fiúknak lovagolva kellett letépniük egy fáról lelógatott kakas fejét és egy valós dolgot (?), Buñuel azon szokását, hogy a vallásos közösséget azzal bosszantotta, hogy apácaruhát visel, gyúr egybe.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.

A műfaj legnagyobbjaival

Tegye fel a kezét, akinek Bayreuth hallatán először nem Wagner jut eszébe. Nem csoda, hiszen 1876, Wagner Festspielhausának, a kizárólag Wagner-operák előadására épített operaháznak a megnyitása óta a két név elválaszthatatlanul összefonódott. De a városnak van egy másik elsőrangú fesztiválja is.

Furcsa kézfogás

A program az idén másodszor egészült ki a színiiskolák találkozójával. A Szemle Off keretében hét színiiskola nyolc előadása mutatkozott be szeptember 8. és 10. között a margitszigeti Kristály Színtérben.