Film

Apáról fiúra

Leigh Whannell: Farkasember

Kritika

A Universal-stúdió 1941-es klasszikusából kisarjadó farkasemberfilmek (pl. Egy amerikai farkasember Londonban, 1981; Ezüst pisztolygolyók, 1985; Farkas, 1994) bizonyos értelemben a férfi menst­ruáció és hisztéria gondolatával játszanak.

A holdciklus irányította átváltozás mintha a férfiak által iszonnyal elképzelt havi vérzés metaforája volna: a szegény áldozat nem bír uralkodni indulatain, és a teste szörnyű átváltozáson megy keresztül. Paradox módon ezzel az ábrázolással épp a butuska Alkonyat – Újhold (2009) szakít; az amerikai őslakos törzsből származó farkas fiú, Jacob első vérzést imitáló átváltozása ünnepi pillanat és a testi kiteljesedés kapuja. Az eredeti vérfarkasfolklórban persze vegyesen találunk férfi és női áldozatokat is, a filmművészet pedig a női szexuális szabadság, sőt a queer identitás ábrázolására is használta a farkasember alakját (Az üvöltés, 1981; Farkasvér, 2000; When Animals Dream, 2014; Farkasok népe, 2020).

Leigh Whannellnek az eredeti Universal-horrort újragondoló filmje más irányból közelít. A zoonózisként ábrázolt vérfarkaskór a mérgező maszkulinitás és a generációkon át öröklődő erőszakos mintázatok leképezése. Nem lenne rossz gondolat, de a film sajnos éppen így – szavakkal és ékesen életidegen monológokkal – adja tudtunkra szándékait. Ami Whannell előző munkájában, A láthatatlan emberben (2020) működött, itt csúfos kudarcot vall, hiszen éppen a lassan, tudatosan épített szimbolika vész el. Blake (Christopher Abbott) San Franciscóban él sikeres feleségével (Julia Garner) és kislányával (Matilda Firth). A házasság lassan darab­jai­­ra hullik Blake önbizalomhiányból fakadó erőszakos reakciói miatt. A férfit saját családi mintázatai is kísértik; az oregoni vadonban töltött gyermekkora alatt megszállott apja kíméletlen módszerekkel igyekezett férfit faragni belőle. Amikor rég nem látott apját végre hivatalosan is halottnak nyilvánítják, a család Oregonba utazik az erdei kunyhóba, ahol Blake-t megkarmolja egy bizarr állat. A férfi lassú, ijesztő átalakuláson indul el… A gyengeségüket erőszakos kitörésekkel leplező férfialakokra szakosodott Abbott érzékenységet és átélhető tragikumot visz a szerepbe, de a film szerkezeti problémáival így sem tud megbirkózni. A farkasembert (és felkavaró testi átalakulását) muszáj gyakran megmutatni, így elvész a suspense, ráadásul a film nem igazán tud mit kezdeni a megkettőzött – kívül és belül is – ólálkodó rémmel. Frissességet talán a rém érzéki torzulásait ábrázoló szekvenciák és audiovizuális megoldások visznek a filmbe, de az újragondolt Farkasember így is kiábrándító.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.