Film

Apáról fiúra

Leigh Whannell: Farkasember

Kritika

A Universal-stúdió 1941-es klasszikusából kisarjadó farkasemberfilmek (pl. Egy amerikai farkasember Londonban, 1981; Ezüst pisztolygolyók, 1985; Farkas, 1994) bizonyos értelemben a férfi menst­ruáció és hisztéria gondolatával játszanak.

A holdciklus irányította átváltozás mintha a férfiak által iszonnyal elképzelt havi vérzés metaforája volna: a szegény áldozat nem bír uralkodni indulatain, és a teste szörnyű átváltozáson megy keresztül. Paradox módon ezzel az ábrázolással épp a butuska Alkonyat – Újhold (2009) szakít; az amerikai őslakos törzsből származó farkas fiú, Jacob első vérzést imitáló átváltozása ünnepi pillanat és a testi kiteljesedés kapuja. Az eredeti vérfarkasfolklórban persze vegyesen találunk férfi és női áldozatokat is, a filmművészet pedig a női szexuális szabadság, sőt a queer identitás ábrázolására is használta a farkasember alakját (Az üvöltés, 1981; Farkasvér, 2000; When Animals Dream, 2014; Farkasok népe, 2020).

Leigh Whannellnek az eredeti Universal-horrort újragondoló filmje más irányból közelít. A zoonózisként ábrázolt vérfarkaskór a mérgező maszkulinitás és a generációkon át öröklődő erőszakos mintázatok leképezése. Nem lenne rossz gondolat, de a film sajnos éppen így – szavakkal és ékesen életidegen monológokkal – adja tudtunkra szándékait. Ami Whannell előző munkájában, A láthatatlan emberben (2020) működött, itt csúfos kudarcot vall, hiszen éppen a lassan, tudatosan épített szimbolika vész el. Blake (Christopher Abbott) San Franciscóban él sikeres feleségével (Julia Garner) és kislányával (Matilda Firth). A házasság lassan darab­jai­­ra hullik Blake önbizalomhiányból fakadó erőszakos reakciói miatt. A férfit saját családi mintázatai is kísértik; az oregoni vadonban töltött gyermekkora alatt megszállott apja kíméletlen módszerekkel igyekezett férfit faragni belőle. Amikor rég nem látott apját végre hivatalosan is halottnak nyilvánítják, a család Oregonba utazik az erdei kunyhóba, ahol Blake-t megkarmolja egy bizarr állat. A férfi lassú, ijesztő átalakuláson indul el… A gyengeségüket erőszakos kitörésekkel leplező férfialakokra szakosodott Abbott érzékenységet és átélhető tragikumot visz a szerepbe, de a film szerkezeti problémáival így sem tud megbirkózni. A farkasembert (és felkavaró testi átalakulását) muszáj gyakran megmutatni, így elvész a suspense, ráadásul a film nem igazán tud mit kezdeni a megkettőzött – kívül és belül is – ólálkodó rémmel. Frissességet talán a rém érzéki torzulásait ábrázoló szekvenciák és audiovizuális megoldások visznek a filmbe, de az újragondolt Farkasember így is kiábrándító.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

„Boldog békeévek”

A több mint kétszáz műtárgyat felvonultató kiállítás fókuszában a szecessziós plakátművészet és reklámgrafika áll, a magyar művészetnek az az aranykora, amikor összhangba került a nyugati művészeti törekvésekkel, radikálisan modernizálva a kiegyezést követő évtizedek (fél)feudalista, konzervatív, a historizmus béklyóiba zárt világát.

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.

Séta a Holdon

A miniszterelnök május 9-i tihanyi beszédével akkora lehetőséget kínált fel Magyar Péternek a látványos politikai reagálásra, hogy az még a Holdról is látszott.

Elengedték őket

Ukrajna belső, háború sújtotta vagy veszélyeztette területeiről rengetegen menekültek Kárpátaljára, főleg a városokba, az ottani magyar közösség emiatt szinte láthatatlanná vált sok helyen. A napi gondok mellett a magyar kormány hülyeségeire senkinek nincs ideje figyelni.

Egyszerű világpolgár, hídépítő

  • Mártonffy Marcell

Észak-amerikai pápára senki sem számított. Íratlan szabály volt – állítják bennfentesek –, hogy jezsuita és amerikai szóba sem jöhet. A szilárd alapelv egyik fele 2013-ban, másik fele 2025. május 8-án dőlt meg. A Chicago környékéről származó Robert Francis Prevost bíboros a megbízható szakértők listáján sem szerepelt a legesélyesebbek között. A fehér füst azonban meglepően hamar előgomolygott a Sixtus-kápolna ideiglenes kéményéből.