Tánc

Az érdekes Vazul

Apró, véres balladák

  • Artner Sisso
  • 2022. február 16.

Kritika

Horváth Csaba rendező és koreográfus fizikai színházában nem szokatlan dolog, hogy élő zenére mozdulnak az extra táncos adottságokkal bíró színészek, miként az sem, hogy olyan szerzőket adaptálnak a saját expresszív színházi világukra, akiknek kiválasztása legalábbis nem magától értetődő. 

Bartók nem kifejezetten táncszínpadra írt Concertóját például úgy táncolták el 2016-ban „könnyedén” traktorkerekekkel, hogy a háttérben élőben nyomta a Hungarian Studio Orchestra nagyzenekar. Most Ady novelláin a sor, amelyek mögé Lukács Miklós Cimbiózis Triója különféle népzenékből kiinduló, kortársat és dzsesszt vegyítő zenét tesz.

Ady prózája tele van új formákkal, sűrített eszmékkel, és némelyik egészen lírai hangulatú. Tragikus, balladai jellegű írásaiból választottak ki ötöt az alkotók. Ezekből a szocio­grafikus elbeszélésekből rekonstruálható Ady kora társadalmának morális állapota, amely – milyen meglepő – kísértetiesen emlékeztet a jelenvalóra. A történetek szenvedélyesen szűkszavúak, tömörek, így kiválóan kibonthatók koreografikusan is. Az élő zene pedig újabb dimenziókat ad a „megértéshez”, mintha helyben keltené életre a mozdulatokat.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

A bűn nyomora és a nyomor bűne Vadkeleten

Hogy milyen nyomor vezethet el a bűnhöz, amelyben csak némi élelmet vagy egy fél minimálbért sikerül zsákmányolni? Kik az áldozatok és miért hallgatnak? A leszakadó kistérségek sajnos kiváló terepet jelentenek, hogy egy pillantást vessünk a kétségbeejtő helyzetre.

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.