Film

A jó öreg gépem

Jean-Pierre Jeunet: Bigbug

Kritika

Legutóbb 2013-ban, a T. S. Spivet különös utazása című filmmel hallatott magáról Jean-Pierre Jeunet. Most viszont mindjárt két szorongásától is mozgóképes öngyógyítás útján igyekszik szabadulni.

Egyfelől láthatóan aggasztja a mesterséges intelligenciák térnyerése. Másrészt pedig a Covid-járvány nyomasztja, amely megzavarta a Bigbug 2020-as forgatását is, de a karakán maestro mégsem tartott szünetet, inkább belefoglalta a bezártságot a cselekménybe (ami akár dicséretes kreatív stratégia is lehetett volna, bár ilyet még csak keveseknél tapasztalhattunk).

A rendező fénykora a kilencvenes évekre tehető (Delicatessen; Az elveszett gyerekek városa; Amélie), legjobb munkáiban élesen megmutatkozik a mechanika, az analóg szerkezetek iránti rajongás: filmjeit benépesítik a fáradhatatlanul dohogó, kattogó és nyikorgó hasznos-haszontalan gépek. A Bigbug ebben a tekintetben munkássága logikus folytatása; az a felismerés motiválta, hogy ezeknek a szerinte szeretettel alkotott, ráadásul bájosan defektes gépeknek sajna már leáldozott.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A Fidesz házhoz megy

Megfelelő helyre kilopott adatbázis, telefonálgató propagandisták, aktivisták otthonát látogató Németh Balázs. Amit a Fidesz most csinál, régen a Kurucinfó munkája volt.

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.