Film

Az érzelmek igájában

Jerzy Skolimowski: IÁ

Kritika

Nem olyan nemes, mint a ló, (egyesek szerint) nem olyan intelligens, mint a kutya, nem beszélve arról, hogy fennköltségben mennyivel elmarad az olyan vadaktól, mint a szarvas vagy a farkas.

Pedig az egyszerű, bozontos szamár titkos szimbólumként ott poroszkál a nyugati irodalom és filmművészet ösvényein. Robert Louis Stevenson egészen a Cévennes-hegységig menekül, hogy ihletet nyerjen döcögősen induló írói karrierjéhez, és elfelejtsen egy házas asszonyt. Túrája során egyetlen társa egy másik bonyolult nő, Modestine, a szamár, aki csökönyösségével és szeszélyes természetével próbára teszi a fiatal férfi akaraterejét (Travels with a Donkey in the Cévennes, 1879). Modestine Patrickként tér vissza a kissé könnyedebb hangvételű Jó a szamár is (2020) című, francia romantikus komédiában – úgy tűnik, a szamarak verhetetlenek, ha elérhetetlen szerelmesek helyére kell beugraniuk. Persze egyikük sem érhet Robert Bresson legendás Balthazárjának nyomába: ő már nemcsak mellékszereplő, hanem valódi főhős (Vétlen Balthazár, 1966). Ártatlansága, együgyűsége szinte kiprovokálja a vele kapcsolatba lépő emberek durvaságát, de ő minden megpróbáltatás ellenére újra és újra visszatalál szeretett gazdájához, Marie-hoz és küzd, utolsó leheletéig. Persze Balthazár sem teljes fegyverzetben pattant ki Bresson fejéből; az ő előképét Dosztojevszkijnél, A félkegyelműben kell keresnünk. Hiszen a naiv Miskin herceg tiszta szívében különleges helyet foglalnak el ezek a látszólag alantas, butuska állatok.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.