Könyv

Papírforma

Janice Hallett: A színjáték

Kritika

A levélregény szinte elfeledett, ám korábban annál népszerűbb műfajához nyúlt az elsőkönyves Janice Hallett, regénye egy színtársulat tagjai közötti rövidebb-hosszabb e-mailek garmadájából épül fel. Nem példa nélküli a szórakoztató műfajban vagy a kortárs irodalomban, hiszen Bram Stoker Drakulája vagy Stephen King Carrie című thrillere is hasonló formát követ, Hallett azonban önmagát és az olvasót is nehéz kihívás elé állítja, amikor tucatnyi szereplőjét levélíróvá teszi.

A Fairway egy kis színtársulat London-külsőn, amely leginkább az alapító-fenntartó Hayward család bűvkörében éli mindennapjait. Éppen Arthur Miller Édes fiam című drámájának bemutatójára készülnek, amikor Martin Hayward bejelenti, hogy kétéves unokájánál ritka agydaganatot diagnosztizáltak. Gyógyulásához tetemes összegre lenne szükség, és a társulat hozzá is kezd az adománygyűjtéshez, ám hamarosan felmerül a gyanú, hogy vezetőjük másra fordítja a pénzt, a család orvosa pedig a privát bankszámlájára várja az utalásokat. Ekkor bukkannak fel a társulat új tagjai, Samantha és Kel Greenwood, akiknek volt már dolguk a doktorral, és egyelőre nem vetik alá magukat a Haywardokat övező személyi kultusznak. Hogy még egy réteget borítson a bűnügyi regény hagymájára, a szerző két ügyvédbojtár chatüzeneteit is a levelek közé foglalja, akik egy fellebbezésen dolgoznak a gyilkossági üggyel kapcsolatban – hiszen gyilkosság is történik, igaz, a műfajhoz képest igen megkésve, a regény háromnegyedénél. Nem kevesebb, mint tizenöt gyanúsítottal számolhatunk, akiknek szövevényes kapcsolatrendszere lassan bomlik ki.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.