Könyv

Az oltárterítő

Kovács Dominik – Kovács Viktor: Lesz majd minden

Kritika

Az idei tavasz egyik irodalmi érdekessége a korábban drámaíróként ismert iker szerzőpáros, Kovács Dominik és Kovács Viktor (Mintapinty, Bérnász, Milf) első regényének megjelenése volt.

A mű egy Égetthalom nevű fiktív (de mezőföldinek mondható) faluból származó parasztnak, Balogh Simonnak, illetve a családjának életútját mutatja be. Afféle családregény, amely a személyes sikerekről, kudarcokról szól, illetve a kiegyezéstől a harmincas évekig tartó időszak magyarországi viszonyairól. Van itt minden: házasságtörésből születő gyermek (több is), öngyilkosság, őrület, gyilkosság, szerelmi háromszög. Van okos és bátor vállalkozás, kudarcba fulladó remény, alkoholizmus, kivándorlás. És persze ott van maga a történelem is: az első világháború, a tanácsköztársaság, a második világháború kitörése előtt állunk meg végül. És akkor még nem is beszéltünk a visszajáró halottakról, akik a falusiaknak a „kikísérés” nevű ünnepség alkalmával időről időre megjelennek.

A narrátor maga is egy égetthalmi parasztember, akinek a beszéde eleinte akkor is mesterkéltnek hat, ha tudjuk, hogy létezik ez a tájnyelv, s valódi szavakat használ. A műviség érzetét az a háttértudásunk sem enyhíti, hogy tudjuk, a szerzők a környéken nőttek fel. Jobb a könyv, amikor a narrátor elfelejti az olyan egzotikus szavak használatát, mint a pazal vagy a siskázás, és egy neutrálisabb, láthatatlanabb prózanyelven meséli a történetét. Néha mintha nem is az események vezetnék a szöveget, hanem a parasztember ki tudja honnan kerekedett nagy mesélőkedve. Sokszor furcsaságokat állít, szerinte például valamennyi nagy haladás a félelemből származott. Mondhatnánk, hogy persze, ez egy sületlenségeket összehordó elbeszélő, csakhogy ezt a szerzői szándékot a szöveg sehol nem támasztja alá. Nyilván született a félelemből is sok minden. De mondjuk, a vasút ötlete is ilyen okból szökkent volna szárba?

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.