Könyv

Az oltárterítő

Kovács Dominik – Kovács Viktor: Lesz majd minden

Kritika

Az idei tavasz egyik irodalmi érdekessége a korábban drámaíróként ismert iker szerzőpáros, Kovács Dominik és Kovács Viktor (Mintapinty, Bérnász, Milf) első regényének megjelenése volt.

A mű egy Égetthalom nevű fiktív (de mezőföldinek mondható) faluból származó parasztnak, Balogh Simonnak, illetve a családjának életútját mutatja be. Afféle családregény, amely a személyes sikerekről, kudarcokról szól, illetve a kiegyezéstől a harmincas évekig tartó időszak magyarországi viszonyairól. Van itt minden: házasságtörésből születő gyermek (több is), öngyilkosság, őrület, gyilkosság, szerelmi háromszög. Van okos és bátor vállalkozás, kudarcba fulladó remény, alkoholizmus, kivándorlás. És persze ott van maga a történelem is: az első világháború, a tanácsköztársaság, a második világháború kitörése előtt állunk meg végül. És akkor még nem is beszéltünk a visszajáró halottakról, akik a falusiaknak a „kikísérés” nevű ünnepség alkalmával időről időre megjelennek.

A narrátor maga is egy égetthalmi parasztember, akinek a beszéde eleinte akkor is mesterkéltnek hat, ha tudjuk, hogy létezik ez a tájnyelv, s valódi szavakat használ. A műviség érzetét az a háttértudásunk sem enyhíti, hogy tudjuk, a szerzők a környéken nőttek fel. Jobb a könyv, amikor a narrátor elfelejti az olyan egzotikus szavak használatát, mint a pazal vagy a siskázás, és egy neutrálisabb, láthatatlanabb prózanyelven meséli a történetét. Néha mintha nem is az események vezetnék a szöveget, hanem a parasztember ki tudja honnan kerekedett nagy mesélőkedve. Sokszor furcsaságokat állít, szerinte például valamennyi nagy haladás a félelemből származott. Mondhatnánk, hogy persze, ez egy sületlenségeket összehordó elbeszélő, csakhogy ezt a szerzői szándékot a szöveg sehol nem támasztja alá. Nyilván született a félelemből is sok minden. De mondjuk, a vasút ötlete is ilyen okból szökkent volna szárba?

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.