Kiállítás

Az origó

Cezanne-tól Malevicsig. Árkádiától az absztrakcióig

Kritika

A francia művész (1839–1906) életében csak a kollégái és a barátai (például Zola) szemében számított etalonnak. Amikor 1874-ben megrendezték az impresszionisták első nagy kiállítását, a korabeli „műértőt”, Albert Wolfot sokkolta a tárlat: „A látogató gyanútlanul belép, és rémült szeme elé iszonyú színjáték tárul. Öt vagy hat elmebajos, köztük egy nő, adott itt találkát egymásnak.”

A Le Figaro kritikusa pedig így kommentálta az eseményt: „letartóztattak egy szerencsétlen embert, aki, kijövet a kiállításról megmarta a járókelőket”. A szidalmak nagy része Paul Cezanne* Modern Olympia című festményére irányult, mely mű Manet munkájának „paródiája” és átirata volt. Cezanne már korábban is feltűnést keltett, amikor egy ízben le kellett akasztani egy kiállított képét, mert a tömeg azzal fenyegetőzött, hogy darabokra tépi. A „nemes egyszerűséget és csendes nagyságot” favorizáló akadémisták és a nézők utálták és megvetették, s ez az elutasítás tartósnak bizonyult: amikor 1905-ben Monet egy újságcikkben csodálatát fejezte ki iránta, a szerkesztőség lábjegyzetben határolódott el a leírtaktól.

Az 1907-es párizsi Őszi Szalonon az akkor már halott Cezanne monografikus kiállítását azonban a művészek és a műkritikusok kitörő lelkesedéssel fogadták (Lyka Károly és Fülep Lajos is igen elismerő szavakkal illette a művészt), de akkor még ők sem sejthették, hogy Cezanne munkássága lesz a forrás, amelyből a 20. század avantgárd művészete táplálkozik.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.

Mindenki a helyére

Mit gondol Orbán Viktor és a Fidesz a nőkről? Hogyan kezeli őket? És mit gondol ugyanerről a magyar társadalom, és mit a nők maguk? Tényleg a nők pártja a Fidesz? Ezeket a kérdéseket próbálja megválaszolni a kötet többféle aspektuson keresztül. Felemás sikerrel.

Megint dubajozás

Alacsony belépési küszöb, mesés hozamok, könnyű meg­gazdagodás, örök élet: ezek közül az első kettőt biztosan ígérik a mesés dubaji ingatlanbefektetési ajánlatok. Pedig az előrejelzések szerint akár egy éven belül kipukkadhat az ingatlanlufi.

A beismerés semmis

Az ügyész kizárását kezdeményezte a védelem, a különböző tit­kos­­szolgálati szervek más-más leiratot készítettek ugyan­arról a hangfelvételről – bonyolódik a helyzet abban a büntetőperben, amelynek tárgya a Nyugat-Európába irányuló illegális kutyaexport.