Kiállítás

Betűszövetek

Kristóf Gábor: Untitleist

Kritika

A tárlat címe egyszerre utal a leginkább az absztrakt művekre jellemző címnélküliségre (untitled), és a „címíró” golfmárka nevére, amelyet Philip E. Young fejlesztett ki a harmincas években, miután elrontott egy biztosnak látszó ütést. A hiba okait keresve Young egy orvos barátjával megröntgeneztette a labdát, és így kiderült, hogy jól érezte: a belső mag nem pont a középpontban volt. Válaszul megalkotta a tökéletes holtpontú labdát, amelyet Titleist néven 1935-ben piacra is dobott.

A két teremben összesen 13 művet felvonultató kiállításnak két előzménye van; a művész 2021-es, a jellegzetesen úri sportnak tartott golfozásra fókuszáló Picnic on the Diving Range (Piknik a gyakorló álláson) című kiállítása, valamint a 2015 óta tartó technikai kísérletei.

Az 1900-as évek elején (majd 2016 óta ismét) az olimpiákon is szereplő golf komoly szabályokkal és szigorú (a ruházattól kezdve a pályán elvárt viselkedésig mindenre kitérő) etikai kódexszel rendelkezik. E sport világához Kristófnak túl sok köze nem volt, eltekintve azt az esetet, amikor gyerekkorában minigolfozás közben szemöldökön lőtte édesapját. A témára a művész a Covid-járvány időszakában figyelt fel, amikor a lezárások közben is zavartalanul működtek az exkluzív golfpályák és klubok, mint azt a kinnrekedtek a pályán túl heverő labdákból is észrevehették. A művészt e labdákban nem is annyira a felszín, a héj érdekelte (a 366 szabálytalan kör alkotta bemélyedésmátrix), hanem a belső mag (az általa mikrokozmosznak nevezett rész), amelyhez úgy jutott el, hogy a labdákat baltával kettévágta.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk