Film

Blue Bayou

Celine Held – Logan George: Caddo-tó

  • - turcsányi -
  • 2024. október 23.

Kritika

Az időutazás és a vérfertőzés közé nehéz egyenlőségjelet tenni. Ám tudjuk jól, hogy a mozi csodákra képes.

A Mississippi deltája, illetve Louisana mocsárvidéke az amerikai filmgyártás kitüntetett terepének számít. Kismillió filmben láttuk már a hősöket kötésig gázolni a sekély vízben, a távolból vészjósló rikoltása hallatszott rosszféle madaraknak, támadott a bögöly, s mind gyakran a habok fölé emelkedett egy-egy aligátorhát is (see you later). Ha vetnek egy pillantást az illusztrációul használt képre, s a két gázlómadár arcát felcserélik fejben Kim Basinger és Richard Gere képére, már­is megkapják az 1986-os Nincs kegyelmet, de ez csak egy példa az ezerből, tényleg. Konkrétan a Caddo-tónál is jártunk már, az 1981-ben épp feltörő pályaszakaszát járó Walter Hill vezényelte pont ide Southern Comfort (A lápvidék harcosai, te szentséges ég) című filmjéhez a Nemzeti Gárda egy direkt seggfejekből verbuvált egységét, hogy a békétlen cayunok csapásaitól sújtva vesszenek bele a lápba, mint tucatnyi Hany Istók.

De hiába flexelünk a fél filmtörténettel, jelen műalkotásunk műhistóriai előzménye nem odaát keresendő, hanem idehaza. Mindent a magyarok találtak ki, még Mundruczó Kornél szerfelett IBUSZ-os nekibuzdulását, a 2008-as Deltát is. Már a címe is, ugye. Mert Dunának, Mississippinek egyként morajos, halk, halotti deltája vagy hangja van. Így az sem véletlen nyilván, inkább valamiféle művészi szükségszerűség, hogy Hitchcock öngyújtója (vagy karórája; a perdöntő jel) mindkét esetben egy mentőmellény (legalább a technika és a divat galaktikus léptékű fejlődését is módunk van rögzíteni röpke tizenvalahány év viszonylatában). Amúgy Jin és Jang, a Delta alaphelyzetét az adja, hogy az elveszett fiú visszatér, a Caddo-tóét meg az, hogy egy kislány elvész.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

„Boldog békeévek”

A több mint kétszáz műtárgyat felvonultató kiállítás fókuszában a szecessziós plakátművészet és reklámgrafika áll, a magyar művészetnek az az aranykora, amikor összhangba került a nyugati művészeti törekvésekkel, radikálisan modernizálva a kiegyezést követő évtizedek (fél)feudalista, konzervatív, a historizmus béklyóiba zárt világát.

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.

Elengedték őket

Ukrajna belső, háború sújtotta vagy veszélyeztette területeiről rengetegen menekültek Kárpátaljára, főleg a városokba, az ottani magyar közösség emiatt szinte láthatatlanná vált sok helyen. A napi gondok mellett a magyar kormány hülyeségeire senkinek nincs ideje figyelni.