Film

Blue Bayou

Celine Held – Logan George: Caddo-tó

  • - turcsányi -
  • 2024. október 23.

Kritika

Az időutazás és a vérfertőzés közé nehéz egyenlőségjelet tenni. Ám tudjuk jól, hogy a mozi csodákra képes.

A Mississippi deltája, illetve Louisana mocsárvidéke az amerikai filmgyártás kitüntetett terepének számít. Kismillió filmben láttuk már a hősöket kötésig gázolni a sekély vízben, a távolból vészjósló rikoltása hallatszott rosszféle madaraknak, támadott a bögöly, s mind gyakran a habok fölé emelkedett egy-egy aligátorhát is (see you later). Ha vetnek egy pillantást az illusztrációul használt képre, s a két gázlómadár arcát felcserélik fejben Kim Basinger és Richard Gere képére, már­is megkapják az 1986-os Nincs kegyelmet, de ez csak egy példa az ezerből, tényleg. Konkrétan a Caddo-tónál is jártunk már, az 1981-ben épp feltörő pályaszakaszát járó Walter Hill vezényelte pont ide Southern Comfort (A lápvidék harcosai, te szentséges ég) című filmjéhez a Nemzeti Gárda egy direkt seggfejekből verbuvált egységét, hogy a békétlen cayunok csapásaitól sújtva vesszenek bele a lápba, mint tucatnyi Hany Istók.

De hiába flexelünk a fél filmtörténettel, jelen műalkotásunk műhistóriai előzménye nem odaát keresendő, hanem idehaza. Mindent a magyarok találtak ki, még Mundruczó Kornél szerfelett IBUSZ-os nekibuzdulását, a 2008-as Deltát is. Már a címe is, ugye. Mert Dunának, Mississippinek egyként morajos, halk, halotti deltája vagy hangja van. Így az sem véletlen nyilván, inkább valamiféle művészi szükségszerűség, hogy Hitchcock öngyújtója (vagy karórája; a perdöntő jel) mindkét esetben egy mentőmellény (legalább a technika és a divat galaktikus léptékű fejlődését is módunk van rögzíteni röpke tizenvalahány év viszonylatában). Amúgy Jin és Jang, a Delta alaphelyzetét az adja, hogy az elveszett fiú visszatér, a Caddo-tóét meg az, hogy egy kislány elvész.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

A bűn nyomora és a nyomor bűne Vadkeleten

Hogy milyen nyomor vezethet el a bűnhöz, amelyben csak némi élelmet vagy egy fél minimálbért sikerül zsákmányolni? Kik az áldozatok és miért hallgatnak? A leszakadó kistérségek sajnos kiváló terepet jelentenek, hogy egy pillantást vessünk a kétségbeejtő helyzetre.

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.