Színház

„Búban az egész életét”  

Frivol

Kritika

Dúró Dóra könyvdarálási akciója az elmúlt évadokban több színházi alkotót is megihletett. A hatására készült el a k2 Színház egyszer játszott előadása, a Meseország valakiké 2020 őszén, az FAQ Színház Meseország nem mindenkié című produkciója 2021 őszén, s ugyanekkor az Átriumban Alföldi Róbert és Vári Bertalan közös táncszínházi alkotása is.

A közönség elég vegyes érzésekkel reagálta le a közegéből kiemelt Frivolt. Egyesek fintorogtak, taps nélkül, viharos gyorsasággal távoztak, mások hangos ovációval köszönték meg a körülbelül hatvanperces táncelőadást. Talán meglepő, de mindkét oldal reakciói megmagyarázhatók. Nem, nem arról van szó, hogy a színpadon látott frivol, vagy ha úgy tetszik, akkor inkább egyenesen obszcén jelenetek hatására az ellenzők Fidesz-szavazóvá válnának, csupán arról, hogy gondolatilag viszonylag kevés újdonságot tartogat az előadás. Alföldi Róbert rendezése és Vári Bertalan koreográfiája egy komplikált formanyelv, a néptánc segítségével fogalmaz meg egyszerű üzeneteket, amelyek épp túlzott egyszerűségüknél fogva illethetők itt-ott a demagógia vádjával. Persze ennél sokkal demagógabb szólamok között éljük a hétköznapjainkat, a Frivol pedig ezekre ad csípős, kellemetlen választ. És végül is, ez az explicit, kendőzetlen felmutatása a valóságnak mégiscsak jól tud esni mindazoknak, akik nem szeretnék ráerőltetni másokra a saját értékrendjüket, és akik azt várnák el cserébe, hogy mások se tegyék ezt velük.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.