Színház

„Búban az egész életét”  

Frivol

Kritika

Dúró Dóra könyvdarálási akciója az elmúlt évadokban több színházi alkotót is megihletett. A hatására készült el a k2 Színház egyszer játszott előadása, a Meseország valakiké 2020 őszén, az FAQ Színház Meseország nem mindenkié című produkciója 2021 őszén, s ugyanekkor az Átriumban Alföldi Róbert és Vári Bertalan közös táncszínházi alkotása is.

A közönség elég vegyes érzésekkel reagálta le a közegéből kiemelt Frivolt. Egyesek fintorogtak, taps nélkül, viharos gyorsasággal távoztak, mások hangos ovációval köszönték meg a körülbelül hatvanperces táncelőadást. Talán meglepő, de mindkét oldal reakciói megmagyarázhatók. Nem, nem arról van szó, hogy a színpadon látott frivol, vagy ha úgy tetszik, akkor inkább egyenesen obszcén jelenetek hatására az ellenzők Fidesz-szavazóvá válnának, csupán arról, hogy gondolatilag viszonylag kevés újdonságot tartogat az előadás. Alföldi Róbert rendezése és Vári Bertalan koreográfiája egy komplikált formanyelv, a néptánc segítségével fogalmaz meg egyszerű üzeneteket, amelyek épp túlzott egyszerűségüknél fogva illethetők itt-ott a demagógia vádjával. Persze ennél sokkal demagógabb szólamok között éljük a hétköznapjainkat, a Frivol pedig ezekre ad csípős, kellemetlen választ. És végül is, ez az explicit, kendőzetlen felmutatása a valóságnak mégiscsak jól tud esni mindazoknak, akik nem szeretnék ráerőltetni másokra a saját értékrendjüket, és akik azt várnák el cserébe, hogy mások se tegyék ezt velük.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.