Színház

„Búban az egész életét”  

Frivol

Kritika

Dúró Dóra könyvdarálási akciója az elmúlt évadokban több színházi alkotót is megihletett. A hatására készült el a k2 Színház egyszer játszott előadása, a Meseország valakiké 2020 őszén, az FAQ Színház Meseország nem mindenkié című produkciója 2021 őszén, s ugyanekkor az Átriumban Alföldi Róbert és Vári Bertalan közös táncszínházi alkotása is.

A közönség elég vegyes érzésekkel reagálta le a közegéből kiemelt Frivolt. Egyesek fintorogtak, taps nélkül, viharos gyorsasággal távoztak, mások hangos ovációval köszönték meg a körülbelül hatvanperces táncelőadást. Talán meglepő, de mindkét oldal reakciói megmagyarázhatók. Nem, nem arról van szó, hogy a színpadon látott frivol, vagy ha úgy tetszik, akkor inkább egyenesen obszcén jelenetek hatására az ellenzők Fidesz-szavazóvá válnának, csupán arról, hogy gondolatilag viszonylag kevés újdonságot tartogat az előadás. Alföldi Róbert rendezése és Vári Bertalan koreográfiája egy komplikált formanyelv, a néptánc segítségével fogalmaz meg egyszerű üzeneteket, amelyek épp túlzott egyszerűségüknél fogva illethetők itt-ott a demagógia vádjával. Persze ennél sokkal demagógabb szólamok között éljük a hétköznapjainkat, a Frivol pedig ezekre ad csípős, kellemetlen választ. És végül is, ez az explicit, kendőzetlen felmutatása a valóságnak mégiscsak jól tud esni mindazoknak, akik nem szeretnék ráerőltetni másokra a saját értékrendjüket, és akik azt várnák el cserébe, hogy mások se tegyék ezt velük.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”