A férfi elítéltek a keresztnevén szólítják, ha konfliktus van közöttük, őt hívják, és szívesen elmagyarázza a számtanfeladatot a jógaóra után az alsó tagozatos betörőknek. Aztán minden megváltozik, amikor egy nap megpillantja az újonnan érkezett rabok között a fia gyilkosát. Átkéri magát a börtön azon részébe, ahová a fiatalembert viszik, ahol a legveszélyesebb bűnözők töltik több évtizedes büntetésüket magányos cellájukban. A semmilyen börtönön kívüli kapcsolattal nem rendelkező nő csak egy célra összpontosít: minél jobban megkeseríteni a gonosztevő életét. A cigaretta megtagadása az első lépés, a cellába általa csempészett kábítószer és kés miatti lebuktatás és a tiltakozó rab eszméletlenre verése az utolsó. Mivel a súlyos testi sértésnek nyoma is marad – szemben a fegyelmezésre napi szinten alkalmazott más büntetésekkel (pl. lekötözés meztelenül, tűzoltó fecskendő vízsugarával csapatás) –, fordul a kocka: amennyiben az elítélt feljelenti, az őr maga is a rács túloldalára kerülhet. De miért jelentené fel, amikor zsarolhatja is?
Gustav Möller 2018-as első filmje, a klausztrofób, egyszemélyes, ugyancsak rendvédelmi közegben játszódó A bűnös akkorát szólt, hogy a tengerentúlon is meghallották, lett belőle remake Jake Gyllenhaallal. A Fiúk is ezen a nyomvonalon halad, a börtönből mindössze egyszer lépünk ki, a smasszernő fejéből meg egyszer se. Az indítékok és folyamatok megértéséhez szükséges információkat lassan tárja fel a rendező. Csak később derül ki, hogy a meggyötörni kívánt gyilkos a nőt tulajdonképpen saját fiára, az áldozatra emlékezteti, aki szintén bűnöző lett volna, ha megéri, s ekképp anyai indítékokkal vegyülő agressziójában önvád is kifejeződik – mint minden szülőnél, akinek gazember lett a gyerekéből. Sidse Babett Knudsen az év alakítását nyújtja a bosszúért lihegő erünniszből megtört, fiával való meg nem élt kapcsolatát gyászoló szülővé változó börtönőr szerepében. Még a film felettébb valószínűtlen fordulatait is elhiteti. Ezúttal ugyanis nem hézagmentes a dramaturgia. 20 centi, 20 kiló és 30 év van a fiú és a nő között, a film két fordulópontja mégis a nő fizikai felülkerekedésén alapul. Az még hagyján, hogy egy fémtárggyal el tudja látni a baját, de hogy egy erdőben menekülve pont úgy tud elcsúszni a fiú, hogy az eszméletét is elveszti, azt elrettentő példaként lehet oktatni alapfokú forgatókönyvírói tanfolyamokon. Majd az újabb remake-ben kijavíthatja a Gyllenhaal, aki máris érdeklődik.
Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!