Film

Büntetés

Fiúk

  • 2024. október 30.

Kritika

Eva börtönőr, de olyan, mint egy határozott, ám jóságos tanító néni.

A férfi elítéltek a keresztnevén szólítják, ha konfliktus van közöttük, őt hívják, és szívesen elmagyarázza a számtanfeladatot a jógaóra után az alsó tagozatos betörőknek. Aztán minden megváltozik, amikor egy nap megpillantja az újonnan érkezett rabok között a fia gyilkosát. Átkéri magát a börtön azon részébe, ahová a fiatalembert viszik, ahol a legveszélyesebb bűnözők töltik több évtizedes büntetésüket magányos cellájukban. A semmilyen börtönön kívüli kapcsolattal nem rendelkező nő csak egy célra összpontosít: minél jobban megkeseríteni a gonosztevő életét. A cigaretta megtagadása az első lépés, a cellába általa csempészett kábítószer és kés miatti lebuktatás és a tiltakozó rab eszméletlenre verése az utolsó. Mivel a súlyos testi sértésnek nyoma is marad – szemben a fegyelmezésre napi szinten alkalmazott más büntetésekkel (pl. lekötözés meztelenül, tűzoltó fecskendő vízsugarával csapatás) –, fordul a kocka: amennyiben az elítélt feljelenti, az őr maga is a rács túloldalára kerülhet. De miért jelentené fel, amikor zsarolhatja is?

Gustav Möller 2018-as első filmje, a klausztrofób, egyszemélyes, ugyancsak rendvédelmi közegben játszódó A bűnös akkorát szólt, hogy a tengerentúlon is meghallották, lett belőle remake Jake Gyllenhaallal. A Fiúk is ezen a nyomvonalon halad, a börtönből mindössze egyszer lépünk ki, a smasszernő fejéből meg egyszer se. Az indítékok és folyamatok megértéséhez szükséges információkat lassan tárja fel a rendező. Csak később derül ki, hogy a meggyötörni kívánt gyilkos a nőt tulajdonképpen saját fiára, az áldozatra emlékezteti, aki szintén bűnöző lett volna, ha megéri, s ekképp anyai indítékokkal vegyülő agressziójában önvád is kifejeződik – mint minden szülőnél, akinek gazember lett a gyerekéből. Sidse Babett Knudsen az év alakítását nyújtja a bosszúért lihegő erünniszből megtört, fiával való meg nem élt kapcsolatát gyászoló szülővé változó börtönőr szerepében. Még a film felettébb valószínűtlen fordulatait is elhiteti. Ezúttal ugyanis nem hézagmentes a dramaturgia. 20 centi, 20 kiló és 30 év van a fiú és a nő között, a film két fordulópontja mégis a nő fizikai felülkerekedésén alapul. Az még hagyján, hogy egy fémtárggyal el tudja látni a baját, de hogy egy erdőben menekülve pont úgy tud elcsúszni a fiú, hogy az eszméletét is elveszti, azt elrettentő példaként lehet oktatni alapfokú forgatókönyvírói tanfolyamokon. Majd az újabb remake-ben kijavíthatja a Gyllenhaal, aki máris érdeklődik.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Újabb mérföldkő

  • Harci Andor

Mi lett volna, ha 1969-ben, az amougies-i fesztiválon Frank Zappa épp másfelé bolyong, s nem jelentkezik be fellépőnek a színpadon tartózkodó Pink Floyd tagjai mellé?

Vándormozi

  • - turcsányi -

John Maclean nem kapkodja el, az előző filmje, a Slow West (A nyugat útján) 2015-ben jött ki.

Mi, angyalok

Egyesével bukkannak elő a lelátó hátsó részét határoló cserjésből a zenekar tagjai (Tara Khozein – ének, Bartek Zsolt klarinét, szaxofon, Darázs Ádám – gitár, Kertész Endre – cselló) és a táncos pár (Juhász Kata és Déri András).

Új válaszok

A művészet nem verseny, de mégiscsak biennálék, pályázatok, díjak és elismerések rendezik a sorokat. Minden országnak van egy-egy rangos, referenciaként szolgáló díja.

Mintha a földön állva…

Összegyűjtött és új verseket tartalmazó kötete, a 2018-ban megjelent A Vak Remény a költő teljes életművét átfogó könyv volt, ám az új versek jelenlétét is kiemelő alcím a lírai opus folyamatosan „történő” állapotára mutat, arra, hogy még korántsem egy megállapodott vagy kevésbé dinamikus költői nyelvről van szó.

Vegetál, bezárt, költözik

Az elmúlt másfél évtizedben szétfeslett a magyar múzeumi rendszer szövete. Bizonyára vannak olyan intézmények, amelyek érintetlenek maradtak a 2010 óta zajló átalakulásoktól: vidéken egy-egy helytörténeti gyűjtemény, vagy Budapesten a Bélyegmúzeum – de a rendszer a politikai, s ezzel összefüggő gazdasági szándékokból, érdekekből kifolyólag jelentősen átrajzolódott.