Lemez

Davis-áthallások Londonból

London Brew I–II.

Kritika

Miles Davis 1970-ben adta ki Bitches Brew című dupla lemezét, amely ugyan nem volt azonnal átütő siker – egyszerre tartották furcsának és mégis ismerősnek –, de ma már vitán felüli, hogy új korszakot nyitott a műfaj történetében, az egy évvel korábban megjelent In a Silent Way-jel együtt.

A zenészek három napot töltöttek a stúdióban, kötetlenül improvizáltak, Davis szinte alig adott instrukciót az elektromos és akusztikus hangszereken játszó Wayne Shorternek, Herbie Hancocknak, Joe Zawinulnak, John McLaughlinnak és a többieknek. Az anyag végül a vágó- és keverőpulton született meg, Teo Macero producer öntötte végső formába, szabadon bánva a sávokkal, ami igencsak előremutató volt akkor.

A megjelenés 50. évfordulójára a Davis-örökösökkel dolgozó producer, Bruce Lampcoy úgy tervezte, hogy a London Jazz Festival alkalmával helyi, a fiatalok körében is népszerű zenészeket hív meg, hogy a lemez apropóján, attól inspirálódva, de azt nem reprodukálva adjanak koncertet. A koronavírus-járvány miatt a terv kútba esett, de két évvel később, a második angliai lezárások vége után pár nappal a csapat stúdióidőt kapott, és három napot együtt töltve szabadon zenéltek. Trombitást nem hívtak, Davis árnyéka még mindig túl nagy, de a két szaxofonos, Shabaka Hutchings és Nubya Garcia, illetve Dave Okumu gitáros és további kilenc elsőrangú muzsikus belekerült a flow-ba. Londonban Martin Terefe vette át Macero szerepét, és afféle mindenható manipulátorként ő öntötte végső formába a nyolc tracket a kétszer körülbelül háromegyed órás korongra. (Ezzel tulajdonképpen alkotónak tekintették, a lemezborítón a zenészek között szerepel a neve.) A jazzben ugyan nagy hagyománya van, de a londoniak nem játszottak „témát” a klasszikus lemezről, viszont részletek, sávok, hangfoszlányok felbukkannak. Közvetlen idézetnek tekinthetjük a Miles Chases New Voodoo in the Church című dögös, McLaughlin előtt is fejet hajtó számot.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.