Film

Egy nácisztikus személyiség

Andres Veiel: Riefenstahl

  • 2025. február 26.

Kritika

Leni Riefenstahlt ellentmondásos filmrendezőnek szokták nevezni, aki kétségtelen, olykor egyenesen zseniálisnak aposztrofált tehetségét rossz célok szolgálatába állította, pedig a képlet nem olyan bonyolult: életében és művészetében következetesen vezérelte saját becsvágya.

Mint egy tévéinterjúban mondta: szívesen csinált volna propagandafilmet Rooseveltnek vagy Sztálinnak is, de hát német lévén ugye Hitlertől kapott ilyen megbízást.

A róla készült felvételek tanúsága szerint nem kiemelkedő tehetségű, de annak idején vonzónak tartott táncosból előbb filmsztár lett (főleg a korban népszerű hegymászós filmekben kamatoztatta szerény színészi eszköztárát ellensúlyozó akrobatikus képességeit), majd filmrendező. Első munkája az őt felfedező és filmjeiben szerepeltető Arnold Franck modorában (és a több mint jó barát Balázs Béla forgatókönyvéből) készült Kék fény (1932) átütő sikere után kezd el közeledni Hitlerhez. A kölcsönös csodálat eredménye a filmtörténet talán legtöbbet kárhoztatott, technikailag tökéletes mesterműve, a nürnbergi nemzetiszocialista pártnapokról készült Az akarat diadala (1935).

A Führert egyértelműen népe megváltójaként idealizáló film emelte őt fel a filmvilág igen magasan jegyzett rendezői közé (korántsem csak a Harmadik Birodalomban). Az egyenruhás tömegek geometrikus alakzatai, a közöttük lévő térségben a szónoki emelvényre két, kissé mögötte haladó kísérőjével érkező Hitler, az alulról felvett markáns férfiarcok, a pontosan kiszámított, jelentőségteljes kameramozgások (több tucat operatőr dolgozott a filmben), a vágás tökéletes ritmusa, a beállított kompozíciók üres szépsége éppoly lenyűgözően hatott közönségére, ahogy hosszú ideig maga Hitler is elfogadott, sőt respektált államférfinak számított.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.