Film

Egy nácisztikus személyiség

Andres Veiel: Riefenstahl

  • 2025. február 26.

Kritika

Leni Riefenstahlt ellentmondásos filmrendezőnek szokták nevezni, aki kétségtelen, olykor egyenesen zseniálisnak aposztrofált tehetségét rossz célok szolgálatába állította, pedig a képlet nem olyan bonyolult: életében és művészetében következetesen vezérelte saját becsvágya.

Mint egy tévéinterjúban mondta: szívesen csinált volna propagandafilmet Rooseveltnek vagy Sztálinnak is, de hát német lévén ugye Hitlertől kapott ilyen megbízást.

A róla készült felvételek tanúsága szerint nem kiemelkedő tehetségű, de annak idején vonzónak tartott táncosból előbb filmsztár lett (főleg a korban népszerű hegymászós filmekben kamatoztatta szerény színészi eszköztárát ellensúlyozó akrobatikus képességeit), majd filmrendező. Első munkája az őt felfedező és filmjeiben szerepeltető Arnold Franck modorában (és a több mint jó barát Balázs Béla forgatókönyvéből) készült Kék fény (1932) átütő sikere után kezd el közeledni Hitlerhez. A kölcsönös csodálat eredménye a filmtörténet talán legtöbbet kárhoztatott, technikailag tökéletes mesterműve, a nürnbergi nemzetiszocialista pártnapokról készült Az akarat diadala (1935).

A Führert egyértelműen népe megváltójaként idealizáló film emelte őt fel a filmvilág igen magasan jegyzett rendezői közé (korántsem csak a Harmadik Birodalomban). Az egyenruhás tömegek geometrikus alakzatai, a közöttük lévő térségben a szónoki emelvényre két, kissé mögötte haladó kísérőjével érkező Hitler, az alulról felvett markáns férfiarcok, a pontosan kiszámított, jelentőségteljes kameramozgások (több tucat operatőr dolgozott a filmben), a vágás tökéletes ritmusa, a beállított kompozíciók üres szépsége éppoly lenyűgözően hatott közönségére, ahogy hosszú ideig maga Hitler is elfogadott, sőt respektált államférfinak számított.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”