Színház

Egyenesen

Kislányom, mondd, hogy nem igaz! – történetek a hátországból

Kritika

Karcsú törzsed hajlik, halljuk először oroszul az ismert népdalt.

A tízfős kórus, a Soharóza tagjai végig erőteljesen jelen vannak ebben a háborús erőszakot tematizáló darabban. Öt férfi és öt nő: hol a Vörös Hadsereg kórusát idézik meg (dobbantanak is többször a lábukkal), hol a szenvedő nők hangját halljuk ki énekükből. Amikor hallgatnak, az mintha külön műsorszám lenne. Nem rezdülnek, állnak, mint a nyírfa. Egyenesen a szemünkbe néznek, miközben arról hallunk, hogyan lehetséges, hogy annyi nő dereka megroppan, miközben megerőszakolják őket. Fontos eleme az előadásnak a kórus: felmutatják, hogy igen, mindannyiunk története ez.

Az előadás szövege Radnóti Miklósné Gyarmati Fanni Napló és Polcz Alaine Asszony a fronton című műve alapján készült (dramaturg: Hársing Hilda), az egymásba átívelő, egymásra felelő két monológot hárman adják elő, egymás történeteit folytatják.

Különböző életkorú és karakterű színésznők: Döbrösi Laura (a fiatal Polcz Alaine) kislányos, éteri megjelenésű és hangú, ellentétben Száger Zsuzsannával, akinek erőteljes, nagyon is asszonyi jelenléte maga a stabilitás (amely, ha mégis kizökken, drámai erővel hat), Levkó Esztella (Radnótiné, akinek itt a kevésbé ismert arcával találkozunk) pedig valahol kettőjük között áll. Száger összefogja és szintetizálja kettejük alakját, hol az idős Fanni, hol az idős Alaine mondataival. Az, hogy naplók és visszaemlékezések alapján készült a darab, rendezői szupermankónak bizonyul. Amikor visszatekintesz, önként, akkor meg akarod osztani az emlékeidet, nem újratraumatizálod magad, hanem elemzed, hogy mi történt veled és körülötted. A sokszor hidegnek ható mondatok, a tárgyilagos reflexiók az átadás vágyának eredményei. Mégis: ez a fajta csupasz, a valóságot és önmagukat analizáló, kíméletlen és őszinte feltárulkozás mélyen hat az érzelmeinkre is, ami nem csupán a kegyetlen és felfoghatatlan tényeknek szól, hiszen azokról immár sokat tudunk, sőt, Polcz Alaine könyve egyenesen alapmű a témában. Mégis, amikor Száger a címben is megidézett monológot szálfaegyenes derékkal, szenvtelenül elmondja, megáll a levegő.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.