Színház

Egyenesen

Kislányom, mondd, hogy nem igaz! – történetek a hátországból

Kritika

Karcsú törzsed hajlik, halljuk először oroszul az ismert népdalt.

A tízfős kórus, a Soharóza tagjai végig erőteljesen jelen vannak ebben a háborús erőszakot tematizáló darabban. Öt férfi és öt nő: hol a Vörös Hadsereg kórusát idézik meg (dobbantanak is többször a lábukkal), hol a szenvedő nők hangját halljuk ki énekükből. Amikor hallgatnak, az mintha külön műsorszám lenne. Nem rezdülnek, állnak, mint a nyírfa. Egyenesen a szemünkbe néznek, miközben arról hallunk, hogyan lehetséges, hogy annyi nő dereka megroppan, miközben megerőszakolják őket. Fontos eleme az előadásnak a kórus: felmutatják, hogy igen, mindannyiunk története ez.

Az előadás szövege Radnóti Miklósné Gyarmati Fanni Napló és Polcz Alaine Asszony a fronton című műve alapján készült (dramaturg: Hársing Hilda), az egymásba átívelő, egymásra felelő két monológot hárman adják elő, egymás történeteit folytatják.

Különböző életkorú és karakterű színésznők: Döbrösi Laura (a fiatal Polcz Alaine) kislányos, éteri megjelenésű és hangú, ellentétben Száger Zsuzsannával, akinek erőteljes, nagyon is asszonyi jelenléte maga a stabilitás (amely, ha mégis kizökken, drámai erővel hat), Levkó Esztella (Radnótiné, akinek itt a kevésbé ismert arcával találkozunk) pedig valahol kettőjük között áll. Száger összefogja és szintetizálja kettejük alakját, hol az idős Fanni, hol az idős Alaine mondataival. Az, hogy naplók és visszaemlékezések alapján készült a darab, rendezői szupermankónak bizonyul. Amikor visszatekintesz, önként, akkor meg akarod osztani az emlékeidet, nem újratraumatizálod magad, hanem elemzed, hogy mi történt veled és körülötted. A sokszor hidegnek ható mondatok, a tárgyilagos reflexiók az átadás vágyának eredményei. Mégis: ez a fajta csupasz, a valóságot és önmagukat analizáló, kíméletlen és őszinte feltárulkozás mélyen hat az érzelmeinkre is, ami nem csupán a kegyetlen és felfoghatatlan tényeknek szól, hiszen azokról immár sokat tudunk, sőt, Polcz Alaine könyve egyenesen alapmű a témában. Mégis, amikor Száger a címben is megidézett monológot szálfaegyenes derékkal, szenvtelenül elmondja, megáll a levegő.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.