Színház

Egyenesen

Kislányom, mondd, hogy nem igaz! – történetek a hátországból

Kritika

Karcsú törzsed hajlik, halljuk először oroszul az ismert népdalt.

A tízfős kórus, a Soharóza tagjai végig erőteljesen jelen vannak ebben a háborús erőszakot tematizáló darabban. Öt férfi és öt nő: hol a Vörös Hadsereg kórusát idézik meg (dobbantanak is többször a lábukkal), hol a szenvedő nők hangját halljuk ki énekükből. Amikor hallgatnak, az mintha külön műsorszám lenne. Nem rezdülnek, állnak, mint a nyírfa. Egyenesen a szemünkbe néznek, miközben arról hallunk, hogyan lehetséges, hogy annyi nő dereka megroppan, miközben megerőszakolják őket. Fontos eleme az előadásnak a kórus: felmutatják, hogy igen, mindannyiunk története ez.

Az előadás szövege Radnóti Miklósné Gyarmati Fanni Napló és Polcz Alaine Asszony a fronton című műve alapján készült (dramaturg: Hársing Hilda), az egymásba átívelő, egymásra felelő két monológot hárman adják elő, egymás történeteit folytatják.

Különböző életkorú és karakterű színésznők: Döbrösi Laura (a fiatal Polcz Alaine) kislányos, éteri megjelenésű és hangú, ellentétben Száger Zsuzsannával, akinek erőteljes, nagyon is asszonyi jelenléte maga a stabilitás (amely, ha mégis kizökken, drámai erővel hat), Levkó Esztella (Radnótiné, akinek itt a kevésbé ismert arcával találkozunk) pedig valahol kettőjük között áll. Száger összefogja és szintetizálja kettejük alakját, hol az idős Fanni, hol az idős Alaine mondataival. Az, hogy naplók és visszaemlékezések alapján készült a darab, rendezői szupermankónak bizonyul. Amikor visszatekintesz, önként, akkor meg akarod osztani az emlékeidet, nem újratraumatizálod magad, hanem elemzed, hogy mi történt veled és körülötted. A sokszor hidegnek ható mondatok, a tárgyilagos reflexiók az átadás vágyának eredményei. Mégis: ez a fajta csupasz, a valóságot és önmagukat analizáló, kíméletlen és őszinte feltárulkozás mélyen hat az érzelmeinkre is, ami nem csupán a kegyetlen és felfoghatatlan tényeknek szól, hiszen azokról immár sokat tudunk, sőt, Polcz Alaine könyve egyenesen alapmű a témában. Mégis, amikor Száger a címben is megidézett monológot szálfaegyenes derékkal, szenvtelenül elmondja, megáll a levegő.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.