A Kedves idióta az episztoláris regény hagyományára támaszkodik, de modern köntösbe öltözteti azt. Két középkorú ember, az író Oscar Joyack és a színésznő Rebecca Latte rendszeresen online üzeneteket váltanak, amelyeket időről időre Zoé Katana feminista blogger bejegyzései szakítanak meg.
A regény rámutat az internetes kommunikáció visszásságaira is. Rebecca és Oscar előbb egymást túllicitálva, durván sértegetik egymást, majd lehiggadva építő beszélgetés alakul ki az üzeneteikből. De a sérült Zoé alaposan megszenvedi az agresszív kommentkultúra pusztítását. A cselekmény ugyanakkor a szerző korábbi regényeihez képest nyugodtabb, a levelező forma révén a szereplők reflexiói, gondolatai kerülnek előtérbe.
Rebecca és Oscar ismerték egymást gyerekkorukban, de nemcsak emiatt tudnak egymáshoz közelebb kerülni, hanem azért is, mert mindketten az életkorukkal összefüggő válságot élnek át. A színésznő már alig kap szerepeket, az író pedig kénytelen azzal szembenézni, hogy bizonyos viselkedési normák a fiatal éveihez képest drasztikusan megváltoztak: ami egykor rendjén valónak számított, mára súlyos szankciókat von maga után.
Zoé a #metoo hullámain fedi fel a nyilvánosság előtt, hogy tíz évvel korábban Oscar zaklató viselkedése és a környezetük félrenézése, közönye miatt veszítette el a kiadói munkáját, s az élete, a karrierje azóta sem jött egyenesbe. Az egykori zaklató nézőpontját is megismerjük, de – és ez a szöveg egyik nagy erénye – a komplex ábrázolás nem csap át a történtek relativizálásába. Oscar eleinte az állítólagos cancel culture áldozatának vallja magát, de kénytelen fokozatosan szembenézni a tényekkel, egyebek közt azzal, hogy nem is emlékszik, hogy a tudatmódosító szerek hatása alatt miket művelt a fiatal nővel.
Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!