Könyv

Magától nem jutott eszébe

Virginie Despentes: Kedves idióta

Kritika

A francia irodalom fenegyereke vagy punkja a regényeiben kritikusan és saját tapasztalatai alapján ábrá­zol­ja a társadalom peremére szorult emberek életét. Szegény és diszfunkcionális családban élt, de tizenévesen megszökött, hogy a groupie-k életét élje. Csoportos nemi erőszak áldozata lett, majd prostituáltnak állt és függőségekkel küzdött. 1994 óta az írásból él. Új regényének fő motívuma a #metoo.

A Kedves idióta az episztoláris regény hagyományára támaszkodik, de modern köntösbe öltözteti azt. Két középkorú ember, az író Oscar Joyack és a színésznő Rebecca Latte rendszeresen online üzeneteket váltanak, amelyeket időről időre Zoé Katana feminista blogger bejegyzései szakítanak meg.

A regény rámutat az internetes kommunikáció visszásságaira is. Rebecca és Oscar előbb egymást túllicitálva, durván sértegetik egymást, majd lehiggadva építő beszélgetés alakul ki az üzeneteikből. De a sérült Zoé alaposan megszenvedi az agresszív kommentkultúra pusztítását. A cselekmény ugyanakkor a szerző korábbi regényeihez képest nyugodtabb, a levelező forma révén a szereplők reflexiói, gondolatai kerülnek előtérbe.

Rebecca és Oscar ismerték egymást gyerekkorukban, de nemcsak emiatt tudnak egymáshoz közelebb kerülni, hanem azért is, mert mindketten az életkorukkal összefüggő válságot élnek át. A színésznő már alig kap szerepeket, az író pedig kénytelen azzal szembenézni, hogy bizonyos viselkedési normák a fiatal éveihez képest drasztikusan megváltoztak: ami egykor rendjén valónak számított, mára súlyos szankciókat von maga után.

Zoé a #metoo hullámain fedi fel a nyilvánosság előtt, hogy tíz évvel korábban Oscar zaklató viselkedése és a környezetük félrenézése, közönye miatt veszítette el a kiadói munkáját, s az élete, a karrierje az­óta sem jött egyenesbe. Az egykori zaklató nézőpontját is megismerjük, de – és ez a szöveg egyik nagy erénye – a komplex ábrázolás nem csap át a történtek relativizálásába. Oscar eleinte az állítólagos cancel culture áldozatának vallja magát, de kénytelen fokozatosan szembenézni a tényekkel, egyebek közt azzal, hogy nem is emlékszik, hogy a tudatmódosító szerek hatása alatt miket művelt a fiatal nővel.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány a tettes

A DK-s politikus visszavonulásának mindenki örül. Örül a Fidesz, örülnek azok is, akik őszintén a pokolra kívánják Orbánt és a rendszerét. Hiszen Gyurcsány távozása felér egy beismeréssel: tényleg mindenért ő a hibás.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.