Kiállítás

Egyensúlyban

Párizsi absztraktok. Abstraction-Création

Kritika

Az átgondolatlan összevonások és a koronavírus-járvány után úgy tűnik, kezd talpra állni a debreceni MODEM is. Új kiállításukban benne van a komoly szintlépés lehetősége – kérdés, hogy ehhez közönséget is találnak-e majd.

A MODEM a fővároson kívüli Magyarország legjelentősebb kortárs művészeti tere, már csak méreteinél és lehetőségeinél fogva is. Ugyanakkor ez nem pusztán a MODEM dicsérete, hanem az országos művészeti infrastruktúra kritikája is. Miért nem történt a vidéki hálózat fejlesztése terén szinte semmilyen komoly, koncepciózus lépés az elmúlt másfél évtizedben, azaz miért van magára hagyva a Budapesttől távol élő közönség? A debreceni kiállítóhely története pedig a kezdeti koncepcionális bizonytalanságoktól (hogy mást ne mondjunk, a DEMO-ról MODEM-re faragott homlokzattól) kezdve a közelmúlt kapkodásaiig azt mutatja meg, hogy ha fizikailag létre is jött a tér, akkor sem könnyű hozzá kiszámíthatóan magas színvonalú tartalmat társítani.

Emlékezetes, hogy 2014-ben a MODEM-et az akkori városvezetés a szomszédos Déri Múzeum alá rendelte, majd 2018-ban visszaadta a kiállítóhely intézményi és költségvetési önállóságát. Ez már Koroknai Edit igazgatósága idején történt, ő váltotta 2017-ben Gergely Gabriellát. A MODEM alapításában is tevékenyen részt vevő Koroknait idén nyáron cserélte le a város vezetése Vizi Katalinra, aki addig az MNB Alapítvány által létrehozott Ybl Budai Kreatív Ház művészeti vezetője, illetve az MNB Ingatlan Kft. gyűjteményépítési projektjének szakmai koordinátora volt. Az ő érkezése, illetve a vírushelyzet eszkalálódása előtt az önkormányzat még egy nagyjából 70 milliós költségvetési megvonást is levezényelt, kérdés, hogy ebből az erős hátszelű új igazgató mennyit lesz képes visszagazdálkodni, és milyen áron.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.

Mindenki a helyére

Mit gondol Orbán Viktor és a Fidesz a nőkről? Hogyan kezeli őket? És mit gondol ugyanerről a magyar társadalom, és mit a nők maguk? Tényleg a nők pártja a Fidesz? Ezeket a kérdéseket próbálja megválaszolni a kötet többféle aspektuson keresztül. Felemás sikerrel.

Megint dubajozás

Alacsony belépési küszöb, mesés hozamok, könnyű meg­gazdagodás, örök élet: ezek közül az első kettőt biztosan ígérik a mesés dubaji ingatlanbefektetési ajánlatok. Pedig az előrejelzések szerint akár egy éven belül kipukkadhat az ingatlanlufi.

A beismerés semmis

Az ügyész kizárását kezdeményezte a védelem, a különböző tit­kos­­szolgálati szervek más-más leiratot készítettek ugyan­arról a hangfelvételről – bonyolódik a helyzet abban a büntetőperben, amelynek tárgya a Nyugat-Európába irányuló illegális kutyaexport.