Színház

Élet a pusztában

Shakespeare: Lear király    

  • Sándor Panka
  • 2021. június 16.

Kritika

Amikor Shakespeare a Lear királyt írta, pestisjárvány dúlt Angliában, feltételezhető, hogy a darab az önkéntes karantén idején született.

Talán ez is lehet az egyik oka annak, hogy ez a szerző egyik legsötétebb hangulatú drámája. Persze a megszámlálhatatlan adaptáció között akad olyan is, amely nem fél felfedezni a humorát, ahogy azt Zsámbéki Gábor is teszi, annak ellenére, hogy minden abszurd, esetenként karikírozott vagy többértelmű megszólalás/gesztus mellett is határozottan megtartja, sőt, ha lehet, még fokozza is a mű nyomasztó jellegét. A Katona József Színház ezzel a bemutatóval tért vissza az élő színházhoz. A magával ragadó előadás, illetve a társulat egészének Hegedűs D. Géza vendégjátékával kiegészült szédítő jelenléte erőteljesen jelezte, hogy mi is hiányzott annyira a virtuális színházi előadásokból.

Az alapszituációban megismert királyi döntés a mai néző számára nagyon nehezen értelmezhető, a legkisebb lány kiűzetése már magában hordozza a tragikus bűnhődés jövőképét. Innentől kezdve már csak azt várjuk, hogy Lear vajon mikor eszmél rá végre, hogy épp azokat üldözte el maga mellől, akik a leg­őszintébben törődnek vele, és hogy akiket megtartott, azok valójában csak a hatalom megszerzésének lehetőségét látják benne.

Figyeljük, ahogyan a tagadás és a reménytelen küzdelem után végre ráébred a valóságra, miközben fokozatosan veszíti el a realitást, és csavarodik be. A Lear király persze nemcsak a címszereplő drámája, a rengeteg mellékszereplőnek mind-mind felfakad a személyes tragédiája is.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.