Színház

Élet a pusztában

Shakespeare: Lear király    

  • Sándor Panka
  • 2021. június 16.

Kritika

Amikor Shakespeare a Lear királyt írta, pestisjárvány dúlt Angliában, feltételezhető, hogy a darab az önkéntes karantén idején született.

Talán ez is lehet az egyik oka annak, hogy ez a szerző egyik legsötétebb hangulatú drámája. Persze a megszámlálhatatlan adaptáció között akad olyan is, amely nem fél felfedezni a humorát, ahogy azt Zsámbéki Gábor is teszi, annak ellenére, hogy minden abszurd, esetenként karikírozott vagy többértelmű megszólalás/gesztus mellett is határozottan megtartja, sőt, ha lehet, még fokozza is a mű nyomasztó jellegét. A Katona József Színház ezzel a bemutatóval tért vissza az élő színházhoz. A magával ragadó előadás, illetve a társulat egészének Hegedűs D. Géza vendégjátékával kiegészült szédítő jelenléte erőteljesen jelezte, hogy mi is hiányzott annyira a virtuális színházi előadásokból.

Az alapszituációban megismert királyi döntés a mai néző számára nagyon nehezen értelmezhető, a legkisebb lány kiűzetése már magában hordozza a tragikus bűnhődés jövőképét. Innentől kezdve már csak azt várjuk, hogy Lear vajon mikor eszmél rá végre, hogy épp azokat üldözte el maga mellől, akik a leg­őszintébben törődnek vele, és hogy akiket megtartott, azok valójában csak a hatalom megszerzésének lehetőségét látják benne.

Figyeljük, ahogyan a tagadás és a reménytelen küzdelem után végre ráébred a valóságra, miközben fokozatosan veszíti el a realitást, és csavarodik be. A Lear király persze nemcsak a címszereplő drámája, a rengeteg mellékszereplőnek mind-mind felfakad a személyes tragédiája is.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Megint vinnének egy múzeumot

Három évvel ezelőtt a Múzeumok Nemzetközi Tanácsa, az ICOM hosszas viták után olyan új múzeumi definíciót alkotott, amelyről úgy vélték, hogy minden tekintetben megfelel a kor követelményeinek. Szerintük a társadalom szolgálatában álló, nem profitorientált, állandó intézmények nevezhetők múzeumnak, amelyek egyebek közt nyitottak és befogadók, etikusak és szakszerűek…

A vezér gyermekkora

Eddig csak a kerek évfordulókon – először 1999-ben, a rejtélyes okból jócskán túlértékelt első Orbán-kormány idején – emlékeztek meg szerényen arról, hogy Orbán Viktor egy nem egész hét (7) perces beszéddel 1989-ben kizavarta a szovjet hadsereget Magyarországról.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."