Színház

Élet, nagyság

A halhatatlanságra vágyó királyfi; Mundstock úr

Kritika

Rengeteg kraft, nyitottság és bátorság van a szakmában, még a bérletrendszerben működő vidéki kő bábszínházakban is. Ám az erős mezőnyben is kiemelkedő volt a Free­szfe két előadása a Magyarországi Bábszínházak 15. Találkozóján, a nyolcéves kortól ajánlott A halhatatlanságra vágyó királyfi és a leginkább felnőtteknek, esetleg középiskolásoknak szánt Mundstock úr.

Maróthy Anna Zorka rendezésének, A halhatatlanságra vágyó királyfinak legfőbb érdeme, hogy rétegzettsége folytán sokféle korosztályt tud megszólítani: az élet végességének gondolatával ismerkedő gyerekektől kezdve az elköteleződéssel, párkapcsolati nehézségekkel szembenéző generációkon át az életükkel számot vető idősebbekig. A Szálinger Balázs népmese-parafrázisa alapján készült előadásban a Halál és a Halhatatlanság egy hosszú, homokkal borított terep­asztalnál ülve játsszák (kisded) játékaikat a halandó(bábo)kkal. Az istennőszerű alakokat két élő színész alakítja: Cseri Hanna számító, okos, szarkasztikusan szórakoztató nőként ábrázolja a Halált, míg Csarkó Bettina Halhatatlansága csengő kacajú, bájaival tisztában levő, szőke szépség. A habitusuk közötti különbség a jelmezeiken is tetten érhető: míg a Halál homokszínű ruhában van, a Halhatatlanság külsőre olyan, mint egy tünékeny felhő a nyári égbolton.

Nagy Attila és Tóth Mátyás mozgatja a többi szereplőt megtestesítő bábokat, amelyek többsége sakkfigurákra emlékeztet. Testük tetszőlegesen alakítgatható, attól függően, hogy életerős vagy töpörödött királyra vagy sas királylányra van igény (sőt a király koronájáról még a kereszt is lecsavarható, így praktikusan fejfának is használható). Az előadás elemei – a Halál homokszínű ballonkabátja, maga a homok (szórásra, építésre, temetésre is lehet használni), és a nyersfából készült bábok egy olyan monokróm rendszerré olvadnak össze, amely mintha azt sugallaná: a mulandóság a stabilitás alapja. A királyfi is valami ilyesmire jön rá: eléri a halhatatlanságot (vagy­is feleségül veszi a Halhatatlanság királylányát), de ezáltal le is mond önmagáról: a mozgató átadja a királyfi bábját az arának, aki nem is bábként bánik vele, hanem babaként ringatja. A mozgató pedig hátralép, és a távolból figyeli, hogy mi történik – mintha a halhatatlanság elérése, az időtlenségbe való belépés egyfajta halál lenne. Később a Halál és a Halhatatlanság majdnem széttépik, majd feldobják a levegőbe a királyfi bábját, a mozgatója kapja el, de egyúttal le is rohan a színpadról, ki a nézőtérről. Nem hagyja többé, hogy a két istennő-rendező irányítsa: elkezdi élni a saját életét – csakhogy ekkor már sok mindenhez késő. A produkció eredetileg foglalkozással kiegészülő, tantermi színházi előadásnak készült, de jól mutatott Kecskeméten, a Kelemen László Kamaraszínház magasított színpadán is.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."