Színház

Eljárás

Szinesztézia

Kritika

Nehéz eldönteni, mi a jobb választás: előbb megnézni a kiállítást vagy fordítva: csapjon csak arcul a táncművészet, és utána legyen részünk az aha-élményben. A táncelő­adás ősbemutatóján mi az első felvonás után szaladtunk át a kiállítótérbe.

A Ferenczy Múzeumi Centrum gyűjteményének az alkalomra kiválasztott képei és Trifusz Péter egyik műve inspirálták az alkotókat. A nyitótáncban Klimó Károly From Hungary című festménye elevenedik meg. Barna valami gurul, nyújtózkodik a színpadon – máris óhatatlanul asszociálunk –, csak lassan bújnak elő a mindent elnyelő, vastag takaró alól az est táncművészei, egyben koreográfusai, Nagy Csilla és Gergye Krisztián. Előbbi tisztítószeres törlőronggyal takarításba fog – átvitt és a szó szoros értelmében is tiszta lappal kezdünk. A színpad háttere fehér vászon (értjük az utalást), melynek közepén a sík megtörik egy mélyedésben, a szereplők pont beférnek. Ezután folyamatosan vetítik ki egymás után a festményeket, de nemcsak egy az egyben, hanem részletekben is, kinagyítva apró mozzanatokat, kettévágva elemeket (így sok esetben az egész mű más értelmezést is kap), vagy kisebb fehér vásznat a nagyobb elé téve, hogy a síkok felboruljanak. A képtársítással létrejövő kis történetek (történetmozaikok) néhol egybefüggenek, többségében viszont nem, de mindegyiket laza szálon a nő-férfi kapcsolatnak a nagy könyvben megírt állomásai kötik össze. Az ismerkedés után, szinte az elején, megérkezik az est egyik csúcspontja, amikor a pár előtt megnyílik a (mennyek) kapu(ja), és együtt besétálnak a fénybe, kvázi Nagy Barbara: Fény-Kép I–II. festményébe. Csak táncos tud úgy sétálni, hogy ez a mindennapi mozdulat önmagában művészi erőt képviseljen! A páros alapvetően kihagyja a szimmetrikus elemeket, a látszatát is kerüli a tökéletességnek. Sokszor pipál a lábfej, göcsörtös a póz – itt a szépség az őszinteség maga, mely gyakran a groteszk táncképben mutatkozik meg. Az aszimmetria legszebben egy geometrikus kép előtt jön elő, ahol Gergye mozdulatai kivétel nélkül ívesek, szemben Nagy szögletességével, megmutatva, hogy a nemi szerepek, még ha látszólag ellentétesek is, felcserélhetők.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.