Színház

Eljárás

Szinesztézia

  • Kiss Annamária
  • 2021.08.11 21:00

Kritika

Nehéz eldönteni, mi a jobb választás: előbb megnézni a kiállítást vagy fordítva: csapjon csak arcul a táncművészet, és utána legyen részünk az aha-élményben. A táncelő­adás ősbemutatóján mi az első felvonás után szaladtunk át a kiállítótérbe.

A Ferenczy Múzeumi Centrum gyűjteményének az alkalomra kiválasztott képei és Trifusz Péter egyik műve inspirálták az alkotókat. A nyitótáncban Klimó Károly From Hungary című festménye elevenedik meg. Barna valami gurul, nyújtózkodik a színpadon – máris óhatatlanul asszociálunk –, csak lassan bújnak elő a mindent elnyelő, vastag takaró alól az est táncművészei, egyben koreográfusai, Nagy Csilla és Gergye Krisztián. Előbbi tisztítószeres törlőronggyal takarításba fog – átvitt és a szó szoros értelmében is tiszta lappal kezdünk. A színpad háttere fehér vászon (értjük az utalást), melynek közepén a sík megtörik egy mélyedésben, a szereplők pont beférnek. Ezután folyamatosan vetítik ki egymás után a festményeket, de nemcsak egy az egyben, hanem részletekben is, kinagyítva apró mozzanatokat, kettévágva elemeket (így sok esetben az egész mű más értelmezést is kap), vagy kisebb fehér vásznat a nagyobb elé téve, hogy a síkok felboruljanak. A képtársítással létrejövő kis történetek (történetmozaikok) néhol egybefüggenek, többségében viszont nem, de mindegyiket laza szálon a nő-férfi kapcsolatnak a nagy könyvben megírt állomásai kötik össze. Az ismerkedés után, szinte az elején, megérkezik az est egyik csúcspontja, amikor a pár előtt megnyílik a (mennyek) kapu(ja), és együtt besétálnak a fénybe, kvázi Nagy Barbara: Fény-Kép I–II. festményébe. Csak táncos tud úgy sétálni, hogy ez a mindennapi mozdulat önmagában művészi erőt képviseljen! A páros alapvetően kihagyja a szimmetrikus elemeket, a látszatát is kerüli a tökéletességnek. Sokszor pipál a lábfej, göcsörtös a póz – itt a szépség az őszinteség maga, mely gyakran a groteszk táncképben mutatkozik meg. Az aszimmetria legszebben egy geometrikus kép előtt jön elő, ahol Gergye mozdulatai kivétel nélkül ívesek, szemben Nagy szögletességével, megmutatva, hogy a nemi szerepek, még ha látszólag ellentétesek is, felcserélhetők.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap. Nézzen be hozzánk minden nap: hírszolgáltatásunk ingyenesen hozzáférhető. Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Halál a tengeralattjárón

  • Bacsadi Zsófia

Tobias Lindholm rendhagyó krimije minden, ami az épp aranykorát élő true crime és skandináv noir nem. A nézők nem bírják megunni a gyilkosok tragikus gyerekkorát, aberrált szexuális szokásait és sötét karizmáját, a dilettáns pszichologizálást és persze a véres részleteket.

Kérem a következőt!

  • Nagy István

Ha valaki a ’w’, a ’h’ és az ’o’ betűket látja közvetlenül egymás mellé írva, az mostanság valószínűleg sokkal hamarabb asszociál az Egészségügyi Világszervezetre (WHO), mint a hatvanas–hetvenes évek egyik legjelentősebb zenekarára, a mai napig is létező The Who-ra. Monolitikus lemezük, a Who’s Next nemrég volt 50 éves, ami jó indok egy kis visszatekintésre. A Who mifelénk soha nem lett igazán kultikus együttes, ezért nem csak az album, a zenekar történetét is érdemes feleleveníteni.

Titkok, tengelicék

  • Dékei Kriszta

A Pannonhalmi Főapátság kiállítása nem pusztán egy kortárs kiállítás, hiszen olyan dolgokra/tárgyakra és a bencés közösség által használt terekre is rápillanthatunk, amelyekre eddig a kívülállóknak nem volt lehetőségük.

Kaptafa

  • Kiss Annamária

Nem könnyű feladat egy lakásfelújítás: épp egy fél vagy negyedkész házban járunk, ahol még minden munkaterület. Jól indul az előadás: a házigazda Alice (Ónodi Eszter) és barátnője, Magrete (Pelsőczy Réka) közös belépője az utóbbi idők egyik legsikerültebbje.

Síkság

Magas labda, ha egy műsor, pláne egy podcast vagy YouTube-csatorna a világ idegesítő dolgaira reflektál. Nagyon hamar kiderül ugyanis, hogy minden idegesítő. És maga a műsor is villámgyorsan idegesítővé válik. A Márkó és Barna Síkideg az „új Index” legnépszerűbb, immár a harmadik évadot taposó audiovizuális produkciója a havi podcast-sikerlistákon általában a csúcs közelében tanyázik.

Egy banánköztársaság bukása

  • Ács Pál

Banánköztársaság – ezt a szót jobbára csak átvitt értelemben használjuk az eltorzult gazdasági-társadalmi berendezkedésű, nagyhatalmi érdekek hálójában vergődő országocskákra, alig gondolva azokra a kicsiny közép-amerikai államokra, amelyek tényleg szinte kizárólag a banánexportjukból tartják fenn magukat.

Ölniük kell

A szakértők szerint majdnem minden megyében tartanak illegális kutyaviadalokat, hiába lehet az ilyen szadista cselekményért akár három év börtönbüntetést is kiszabni. A bűnözők egy lépéssel a hatóságok előtt járnak.

Melyik út megyen itt Budára?

  • A szerk.

A magyar film újra régi fényében ragyog! Sőt, jobb mint valaha, veri a világot. Csak az nem teljesen eldöntött még, hogy ez a Vajna-korszak elmúltának köszönhető, vagy annak az egyelőre ismeretlen zseninek, aki leforgatta a Borkorcsolyát, ezt a gyönyörű, a magyar valóságot teljes mélységben és oly híven ábrázoló, mégis vidám és legyőzhetetlenül optimista, ráadásul alig 22 másodperces remekművet.

Készpénz és ígéret

  • A szerk.

„Ellenzéket is váltottunk. Leváltottuk a szocialista párton belül azokat, akik nem akartak változást, akik féltek az elszámoltatástól. Leváltottuk azokat, akik bizonytalankodtak, leváltottuk azokat, akik bármilyen szélsőséges magatartást hirdettek, akik üzleteltek a hatalommal, akiket meg lehetett venni, akiket meg lehetett zsarolni, meg lehetett fenyegetni” – mondta Márki-Zay Péter vasárnap esti győzelmi beszédében a budapesti Anker közben a lelkes publikum előtt.

„Néha, és csak kicsit”

Sikeres, keresett alkotó, aki az utóbbi években leginkább német nyelvterületen rendez előadásokat. Itthon Térey János Káli holtak című regényét vitte színre a Katonában. A magyar színházak helyzetéről, Téreyről, Trianonról, a belső csendről beszélgettünk, de szó esett a karrierépítéséről, az SZFE ügyéről és az AlkalMáté-sorozatról is.

Vezércsel és végjáték

  • Ripp Zoltán

Túl vagyunk a nagy csatán, Márki-Zay Péter megnyerte az előválasztás második fordulóját. Orbán kihívójának személyén múlhat a rendszer leváltásának esélye, vélik sokan, nyilván ettől szabadultak el az indulatok.