Színház

Eljárás

Szinesztézia

Kritika

Nehéz eldönteni, mi a jobb választás: előbb megnézni a kiállítást vagy fordítva: csapjon csak arcul a táncművészet, és utána legyen részünk az aha-élményben. A táncelő­adás ősbemutatóján mi az első felvonás után szaladtunk át a kiállítótérbe.

A Ferenczy Múzeumi Centrum gyűjteményének az alkalomra kiválasztott képei és Trifusz Péter egyik műve inspirálták az alkotókat. A nyitótáncban Klimó Károly From Hungary című festménye elevenedik meg. Barna valami gurul, nyújtózkodik a színpadon – máris óhatatlanul asszociálunk –, csak lassan bújnak elő a mindent elnyelő, vastag takaró alól az est táncművészei, egyben koreográfusai, Nagy Csilla és Gergye Krisztián. Előbbi tisztítószeres törlőronggyal takarításba fog – átvitt és a szó szoros értelmében is tiszta lappal kezdünk. A színpad háttere fehér vászon (értjük az utalást), melynek közepén a sík megtörik egy mélyedésben, a szereplők pont beférnek. Ezután folyamatosan vetítik ki egymás után a festményeket, de nemcsak egy az egyben, hanem részletekben is, kinagyítva apró mozzanatokat, kettévágva elemeket (így sok esetben az egész mű más értelmezést is kap), vagy kisebb fehér vásznat a nagyobb elé téve, hogy a síkok felboruljanak. A képtársítással létrejövő kis történetek (történetmozaikok) néhol egybefüggenek, többségében viszont nem, de mindegyiket laza szálon a nő-férfi kapcsolatnak a nagy könyvben megírt állomásai kötik össze. Az ismerkedés után, szinte az elején, megérkezik az est egyik csúcspontja, amikor a pár előtt megnyílik a (mennyek) kapu(ja), és együtt besétálnak a fénybe, kvázi Nagy Barbara: Fény-Kép I–II. festményébe. Csak táncos tud úgy sétálni, hogy ez a mindennapi mozdulat önmagában művészi erőt képviseljen! A páros alapvetően kihagyja a szimmetrikus elemeket, a látszatát is kerüli a tökéletességnek. Sokszor pipál a lábfej, göcsörtös a póz – itt a szépség az őszinteség maga, mely gyakran a groteszk táncképben mutatkozik meg. Az aszimmetria legszebben egy geometrikus kép előtt jön elő, ahol Gergye mozdulatai kivétel nélkül ívesek, szemben Nagy szögletességével, megmutatva, hogy a nemi szerepek, még ha látszólag ellentétesek is, felcserélhetők.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.