Film

Eldobható idolok

Blackpink – The Movie

  • Soós Tamás
  • 2021.08.11 21:00

Kritika

Sokak szemében máig a Gangnam Style jelenti a dél-koreai popzenét, pedig Psy virális slágere már a megjelenésekor is inkább a K-pop hol szórakoztatóan, hol irritálóan túltolt paródiája volt.

A Gangnam Style egy váratlanul nagy sikert arató vicc, amelynek legnagyobb erénye, hogy szélesre tárta az ajtót az akkor már bő egy évtizede a nemzetközi piacra igyekvő K-pop csapatok előtt. A rákövetkező években a K-pop globális tényezővé vált és többmilliós, fanatikus rajongótáborra tett szert, mert a dél-koreai zenei ügynökségek felismerték, hogy Amerika már jó ideje nem elégíti ki a kamaszok igényét a 90-es években még gombamód szaporodó fiú- és lánycsapatok iránt. A nagy zenei ügynökségek sorban rakták össze a tökéletesen kinéző és táncoló bandákat, akik közül a BTS mellett az amerikai slágerlistákat is uraló, milliárdos nézettségű klipeket publikáló Blackpink érte el a legnagyobb sikereket. Nem véletlenül: a Blackpink zenéje sokkal könnyebben fogyasztható a nyugati fül számára, mint egy átlagos K-pop csapat rágógumipopja vagy a klipjeik vibráló színű fagyiesztétikája.

Bár a négytagú lánycsapatot összeverbuváló YG Entertainment gurui gondosan ügyeltek rá, hogy a Blackpinknél is felismerhetőek maradjanak a K-pop jellegzetességei, mint az angol refrénekkel felütött koreai ének és a túlszínezett vizuálok, a zenéjüket kezdettől fogva a nyugati trendekhez szabták. A magukat naivnak és szexuálisan tapasztalatlannak mutató, mégis kihívóan öltözködő és táncoló, uniformizált ruhában fellépő koreai lánycsapatokkal szemben a Blackpink jóval individualistább, zenéjük elektronikusabb, szövegeik pimaszabbak – modellkinézetük ellenére is közelebb állnak pályatársaiknál ahhoz a kúlsághoz, amiért kiskamaszként rajongani szokás. A Blackpink meg is döntött szinte minden nézettségi csúcsot, amit YouTube-on, Instagramon, Spotify-on és egy arénaturnén meg lehet, leszerződött a Universal alá tartozó Interscope-hoz, dolgozott Lady Gagával, Selena Gomezzel és Cardi B-vel, forgatott dokumentumfilmet a Netflixszel, és első koreai csapatként fellépett a legnagyobb amerikai hipszterfesztiválon, a Coachellán – egyszóval meghatározó szereplőjévé vált a nemzetközi popzenének.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap. Nézzen be hozzánk minden nap: hírszolgáltatásunk ingyenesen hozzáférhető. Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Ne zavarjanak, lázadok

  • SzSz

A címbeli Frank a másfél órás játékidő alatt háromszor lép színpadra, valójában énekelni azonban csak egyszer halljuk – már ez is jelzi, hogy ez nem egy szennyhullámot tematizáló punkmozi.

Halál a tengeralattjárón

  • Bacsadi Zsófia

Tobias Lindholm rendhagyó krimije minden, ami az épp aranykorát élő true crime és skandináv noir nem. A nézők nem bírják megunni a gyilkosok tragikus gyerekkorát, aberrált szexuális szokásait és sötét karizmáját, a dilettáns pszichologizálást és persze a véres részleteket.

Kérem a következőt!

  • Nagy István

Ha valaki a ’w’, a ’h’ és az ’o’ betűket látja közvetlenül egymás mellé írva, az mostanság valószínűleg sokkal hamarabb asszociál az Egészségügyi Világszervezetre (WHO), mint a hatvanas–hetvenes évek egyik legjelentősebb zenekarára, a mai napig is létező The Who-ra. Monolitikus lemezük, a Who’s Next nemrég volt 50 éves, ami jó indok egy kis visszatekintésre. A Who mifelénk soha nem lett igazán kultikus együttes, ezért nem csak az album, a zenekar történetét is érdemes feleleveníteni.

Titkok, tengelicék

  • Dékei Kriszta

A Pannonhalmi Főapátság kiállítása nem pusztán egy kortárs kiállítás, hiszen olyan dolgokra/tárgyakra és a bencés közösség által használt terekre is rápillanthatunk, amelyekre eddig a kívülállóknak nem volt lehetőségük.

Kaptafa

  • Kiss Annamária

Nem könnyű feladat egy lakásfelújítás: épp egy fél vagy negyedkész házban járunk, ahol még minden munkaterület. Jól indul az előadás: a házigazda Alice (Ónodi Eszter) és barátnője, Magrete (Pelsőczy Réka) közös belépője az utóbbi idők egyik legsikerültebbje.

Pillanatnyi hatás

  • Rádai Andrea

A legtöbbször annyi történik, hogy egy vagy több ember áthalad valamilyen módon, valamilyen jelmezben a színpadon. Peter Brooktól tudjuk, hogy ez már elég a színházhoz, de most sokat hörögnek és táncolnak is a színészek a 33 álomban, néha meg fojtogatják és kibelezik egymást. Minden Bodó Viktor-produkcióban vannak agyeldobós jelenetek, de a rendező most mintha kifejezetten az úgynevezett „cool fun” esztétikának szentelte volna az egész előadást, ami tényleg elejétől a végéig téboly, agyrém, lázálom és káosz, és akkor még finom voltam.

Síkság

Magas labda, ha egy műsor, pláne egy podcast vagy YouTube-csatorna a világ idegesítő dolgaira reflektál. Nagyon hamar kiderül ugyanis, hogy minden idegesítő. És maga a műsor is villámgyorsan idegesítővé válik. A Márkó és Barna Síkideg az „új Index” legnépszerűbb, immár a harmadik évadot taposó audiovizuális produkciója a havi podcast-sikerlistákon általában a csúcs közelében tanyázik.

Egy banánköztársaság bukása

  • Ács Pál

Banánköztársaság – ezt a szót jobbára csak átvitt értelemben használjuk az eltorzult gazdasági-társadalmi berendezkedésű, nagyhatalmi érdekek hálójában vergődő országocskákra, alig gondolva azokra a kicsiny közép-amerikai államokra, amelyek tényleg szinte kizárólag a banánexportjukból tartják fenn magukat.

Ölniük kell

A szakértők szerint majdnem minden megyében tartanak illegális kutyaviadalokat, hiába lehet az ilyen szadista cselekményért akár három év börtönbüntetést is kiszabni. A bűnözők egy lépéssel a hatóságok előtt járnak.

Melyik út megyen itt Budára?

  • A szerk.

A magyar film újra régi fényében ragyog! Sőt, jobb mint valaha, veri a világot. Csak az nem teljesen eldöntött még, hogy ez a Vajna-korszak elmúltának köszönhető, vagy annak az egyelőre ismeretlen zseninek, aki leforgatta a Borkorcsolyát, ezt a gyönyörű, a magyar valóságot teljes mélységben és oly híven ábrázoló, mégis vidám és legyőzhetetlenül optimista, ráadásul alig 22 másodperces remekművet.

Készpénz és ígéret

  • A szerk.

„Ellenzéket is váltottunk. Leváltottuk a szocialista párton belül azokat, akik nem akartak változást, akik féltek az elszámoltatástól. Leváltottuk azokat, akik bizonytalankodtak, leváltottuk azokat, akik bármilyen szélsőséges magatartást hirdettek, akik üzleteltek a hatalommal, akiket meg lehetett venni, akiket meg lehetett zsarolni, meg lehetett fenyegetni” – mondta Márki-Zay Péter vasárnap esti győzelmi beszédében a budapesti Anker közben a lelkes publikum előtt.