Könyv

Elszabadulás

Gál Ferenc: Ház körüli munkák

Kritika

A borító tumultuózus, véres, mégis megkapóan esztétikus antik jelenete a címmel egybeolvasva pontos képet ad a költő elvont paradoxonokra építő, ugyanakkor életteli iróniával dolgozó lírai gondolkodásáról.

Hogyan is lenne már ház körüli munka a kérők lemészárlása, amit a Louvre-ból vett görög vázakép reprodukcióján látunk? De ha jobban belegondolunk, végül is miért ne lenne az? Nem csak a ház, a házkörüliség vagy a munka fogalmát feszítik-tágítják ki ezek a költemények, de a saját versbeszédük által behatárolható terület korlátait is folyamatosan kifelé lökdösik, miközben magára a lírára mint eszközre és mint hagyományra is frissen és szellemesen reflektálnak.

A kép, a cím és a beltartalom e költészetben mindig is sajátos korrelációban állt egymással. Afféle védjegyként is értelmezhető ez, és a gyakorlott Gál Ferenc-olvasó eleve valamiféle pozitív, játékos gyanakvással közelít a címeihez, gondoljunk Az élet sűrűjében, az Ódák és más tagadások, illetve az Újabb jelenetek a bábuk életéből című korábbi munkáira. Ám hiába gyanakvás, tapasztalat, asszociációs felkészültség, nem olyan feladványok ezek, amelyeknek lenne egyértelmű megfejtésük. Pontosabban nem az a lényeges kérdés, hogy akkor most végül is mit jelent ez az egész. Az a fontos, hogyan szólalnak meg a versek, hogyan járják körül a maguk sajátos témáit, és hogyan lépnek úgy párbeszédbe az olvasóval az egyes szövegek, hogy közben nem válnak sem túl enigmatikussá, sem csont nélkül értelmezhetővé.

A legújabb kötetben további címek (sem az egyes verseknek, sem a ciklusoknak nincsenek címei) nem segítik az orientációt. Az első vers például ezzel indít: „Ahelyett hogy magára maradna / a démonokkal. Nekiállna / ablakot pucolni, főzni / vagy a mandragóra sikolyától / rettegni tévéfotelban, / eljöhetne sárga busszal hozzám.” Nagyon szorosan, szinte szétfeszegethetetlenül vannak egymásra préselve a különböző rétegek. De hát Gál Ferenc költészetének korábban sem a különféle komponensek szétválaszthatóságának, és ilyeténképpen megvizsgálható viszonyának a kérdése volt a tét, hanem az összkép vagy összhangzat.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.