Könyv

Elszabadulás

Gál Ferenc: Ház körüli munkák

Kritika

A borító tumultuózus, véres, mégis megkapóan esztétikus antik jelenete a címmel egybeolvasva pontos képet ad a költő elvont paradoxonokra építő, ugyanakkor életteli iróniával dolgozó lírai gondolkodásáról.

Hogyan is lenne már ház körüli munka a kérők lemészárlása, amit a Louvre-ból vett görög vázakép reprodukcióján látunk? De ha jobban belegondolunk, végül is miért ne lenne az? Nem csak a ház, a házkörüliség vagy a munka fogalmát feszítik-tágítják ki ezek a költemények, de a saját versbeszédük által behatárolható terület korlátait is folyamatosan kifelé lökdösik, miközben magára a lírára mint eszközre és mint hagyományra is frissen és szellemesen reflektálnak.

A kép, a cím és a beltartalom e költészetben mindig is sajátos korrelációban állt egymással. Afféle védjegyként is értelmezhető ez, és a gyakorlott Gál Ferenc-olvasó eleve valamiféle pozitív, játékos gyanakvással közelít a címeihez, gondoljunk Az élet sűrűjében, az Ódák és más tagadások, illetve az Újabb jelenetek a bábuk életéből című korábbi munkáira. Ám hiába gyanakvás, tapasztalat, asszociációs felkészültség, nem olyan feladványok ezek, amelyeknek lenne egyértelmű megfejtésük. Pontosabban nem az a lényeges kérdés, hogy akkor most végül is mit jelent ez az egész. Az a fontos, hogyan szólalnak meg a versek, hogyan járják körül a maguk sajátos témáit, és hogyan lépnek úgy párbeszédbe az olvasóval az egyes szövegek, hogy közben nem válnak sem túl enigmatikussá, sem csont nélkül értelmezhetővé.

A legújabb kötetben további címek (sem az egyes verseknek, sem a ciklusoknak nincsenek címei) nem segítik az orientációt. Az első vers például ezzel indít: „Ahelyett hogy magára maradna / a démonokkal. Nekiállna / ablakot pucolni, főzni / vagy a mandragóra sikolyától / rettegni tévéfotelban, / eljöhetne sárga busszal hozzám.” Nagyon szorosan, szinte szétfeszegethetetlenül vannak egymásra préselve a különböző rétegek. De hát Gál Ferenc költészetének korábban sem a különféle komponensek szétválaszthatóságának, és ilyeténképpen megvizsgálható viszonyának a kérdése volt a tét, hanem az összkép vagy összhangzat.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A Fidesz házhoz megy

Megfelelő helyre kilopott adatbázis, telefonálgató propagandisták, aktivisták otthonát látogató Németh Balázs. Amit a Fidesz most csinál, régen a Kurucinfó munkája volt.

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.