Színház

Ez van

Tigris, mockumentary

  • Sándor Panka
  • 2022. január 5.

Kritika

Megszökött egy tigris – 2011-ben a nagyszebeni állatkertből. A gondozó figyelmetlensége miatt. Gianina Cărbunariu darabja fiktív interjúk segítségével a fenevad városban viselt dolgait rekonstruálja.

A megszólalók a nagyváros tipikus „szereplői”: az emberek mellett álla­tok, tárgyak, épületek. Az ál-dokumentumdarabot Bíró Bence és Szikszai Rémusz dolgozta át nekünk, mégpedig úgy, hogy a történetet budapesti környezetbe helyezték, s az eredeti jelenetsorrendet többször is felcserélték. Van, amit kihagytak, van, amit beleírtak a darabba.

A színpadon fekete-fehér Budapest-térkép képez kartonfalat. Mozgatásával a kamera blendéjének nyílásához hasonló látványt érnek el, egyes jelenetek előtte, mások mögötte játszódnak. Az idén 50 éves Stúdió K jubileumi bemutatóján a teljes társulat (Homonnai Katalin, Lovas Dániel, Nagypál Gábor, Nyakó Júlia, Pallagi Melitta, Samudovszky Adrian, Spilák Lajos) színre lép, sőt csatlakozik hozzájuk Fodor Tamás, az alapító is. A díszlet (Bagossy Levente) minimalista, különlegesen kreatív megoldásai izgalmas vizuális élményt nyújtanak. A jelmezek (Kiss Julcsi) szintén jelzésszerűek, de pontosan eltaláltak, legyen szó egy veréb vagy akár egy autó megtestesítéséről.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.