Tévésorozat

Túlélni nem elég

Station Eleven

Kritika

Kétségbeesett emberek tömegei a kórházak előtt, hajszolt orvosok, egyre baljósabb hangvételű híradások és tagadásban lévő állampolgárok, akiknek a szemében valahogy csak gyűlik a szorongás.

Picit talán sok és korai nézni az Emily St. John Mandel regényéből készült sorozatot. Pedig 2014-ben, amikor a regény íródott, még a fasorban sem volt a Covid-19. És lássuk be, a fiktív influenzajárvány 99 százalékos halálozási aránya még borúsabb képet fest, hisz’ nyomában a civilizáció tényleges összeomlása jár. Mandel regénye és Patrick Somerville (A hátrahagyottak) adaptációja nem is az epidemiológiai hasonlóságok megfestésében jeleskedik. Inkább az „előtte” és „utána” feldolgozásában segítenek.

Nagyon könnyű lett volna ebből a kiindulópontból egy olyan sötét és mélységesen pesszimista világvége-verziót írni, amilyen a The Walking Dead vagy épp A hátrahagyottak. Magának Mandelnek nem voltak illúziói az egymást egy kis babkonzervért legyilkoló, vadállattá visszavedlő posztapokaliptikus emberroncsokat illetően, de Somerville-t az eredeti regény más aspektusai érdeklik. Az újrakezdésé, a romokon kisarjadó új életé, és a leg­alantasabb önzés közepette megmutatkozó altruizmusé.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.