Könyv

Hajókórház a járványszigetnél

Szőcs Petra: A gonosz falu legszebb

Kritika

Szőcs Petra csaknem tíz éve megjelent első verseskötetét annak szürreális, groteszk, fantasztikumba hajló stílusa tette emlékezetessé. A Kétvízközben bármi megtörténhetett, különösebbnél különösebb családtagok bukkantak föl, és a beszélő, ha úgy tartotta kedve, kiugrott a harmadik emeletről a szemetes­zsákkal. 

A játékos-szellős, egymáshoz mozaikosan kapcsolódó verseket összekötötte, hogy tulajdonképpen a múlttól, elsősorban a kolozsvári családi múlttól vettek búcsút. Vagyis stabil valóságalapról lendültek el a szürreáliák.

Az új verseskötet is gazdagon játszik valóságos és valóságon túli, valószerű és képtelen elemek viszonyrendszerével, csak a szürreális-abszurd-fantasztikus jegyek még sokrétűbben jelennek meg. Áthatják a kötet- és cikluscímeket (pl. Árokban kopasz és védtelen az ember; A molett menyasszony sminkje), beszüremkednek a versek képeibe (krétázott csónak, kék fű, lila darázs, az ujj mindkét oldalán növő köröm, tarkón lévő arc), megmutatnak szokatlan szövegbeli szituációkat (madárcsőrös orvos ugrik le a világítótoronyról, egy szerelmével szakító finn fiú zsonglőrnek áll, vénemberek tolonganak egy kórházhajóban). A kolozsvári családtörténet horizontján túllépve időben és térben is kitágul Szőcs Petra költészetének világa: a korábban önazonos költői én beszélő, megszólított és megidézett figurák sokaságának adja át a helyét. A gonosz falu legszebb lakói verseiben törpék, katasztrófakutatók, trónörökösök, amatőr filmesek, sziámi iker színészek bukkannak fel – elsősorban a helyzeteknek és a szereplőknek e kavalkádja ejti ámulatba, vagy teszi tanácstalanná az olvasót.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Candide és az elveszett objektivitás

Politikai irányultságuktól függetlenül a legtöbb összeesküvés-elméletet hasonló intellektuális impulzusok mozgatják: valamilyen rejtett igazság felfedése (általában vélt vagy valós igazságtalanság eltörlése céljából), és a hatalom/elnyomás forrásának egy jól beazonosítható (és célba vehető) pontba tömörítése.

A bomlás virága

1990, Kijev, a Szovjetunió az utolsókat rúgja, egyesek már tudni vélik, mások elképzelni se, de a „kommunizmus” szót már senki ki nem ejti a száján – talán a hősnő kitüntetésekkel dekorált nagypapája szóba hozná („Elvtársak! Kedves barátaim!”), de senki nem figyel köszöntőjére.

Mi történik a föld alatt?

A Nemzeti Nagykönyvtár könyvkiadói részlegén szolgálatot teljesítő Becsey Gergely egy emberi füldarabot talált az egyik könyvszállító kocsi platóján, majd a szintén könyvtáros barátjával, Zoltánnal nyomozni kezdenek.