Kiállítás

Halandó érzékiség

Still in Bloom

Kritika

A galériák nyári kiállításai sokszor az úgynevezett „könnyed” témákra fókuszálnak – a fő sláger a növényvilág. Az idén három ilyen kiállítással is találkozhattunk, de mind különböző módon közelítette meg a tárgyát.

A Budapest Galériában bemutatott Növények országa című csoportos kiállítás a pandémiás időszak tapasztalatait dolgozta fel: az erkélykertek világát, a növénygondozás kérdéseit járták körül, illetve az invazív fajok vagy a gyomnövények szerepét gondolták újra a kiállítók. A Kas Galéria tárlata már címében (Ozirisz prófétája) is utalt a „misztikus” megközelítésre (halál-halhatatlanság), ezt még performatív elemek is megfejelték.

A Molnár Ani Galériában látható csoportos kiállítás kurátora, Máté Zsófia szűkíti legtovább a témát; nála négy fiatal művész sokféle megközelítésből és más-más műfajok felől dolgozza fel és át a virágcsendélet műfaját.

A szűkítés azonban látszólagos. Maga a csend­élet műfaja a művészet története során sokszor változott, átalakult, a természet imitációjától az absztrahálásig (gondoljunk csak Arcimboldo növényekből és virágokból összeálló portréira), ahogy a jelentésük sem maradt állandó. Ahogy a kurátor fogalmaz: „Szimbolikájuk egyszerre foglalja magába a termékenységet és a halandóságot, a tisztaságot és a szexualitást, a szerelmet, a vágyat és a veszteséget.”

Két-két műcsoport szorosabb kapcsolatban van: míg a bejárathoz közel a halott és strukturált természet dominál, a második részben a vágyak és az érzékiség kerül előtérbe.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.