Kiállítás

Halandó érzékiség

Still in Bloom

Kritika

A galériák nyári kiállításai sokszor az úgynevezett „könnyed” témákra fókuszálnak – a fő sláger a növényvilág. Az idén három ilyen kiállítással is találkozhattunk, de mind különböző módon közelítette meg a tárgyát.

A Budapest Galériában bemutatott Növények országa című csoportos kiállítás a pandémiás időszak tapasztalatait dolgozta fel: az erkélykertek világát, a növénygondozás kérdéseit járták körül, illetve az invazív fajok vagy a gyomnövények szerepét gondolták újra a kiállítók. A Kas Galéria tárlata már címében (Ozirisz prófétája) is utalt a „misztikus” megközelítésre (halál-halhatatlanság), ezt még performatív elemek is megfejelték.

A Molnár Ani Galériában látható csoportos kiállítás kurátora, Máté Zsófia szűkíti legtovább a témát; nála négy fiatal művész sokféle megközelítésből és más-más műfajok felől dolgozza fel és át a virágcsendélet műfaját.

A szűkítés azonban látszólagos. Maga a csend­élet műfaja a művészet története során sokszor változott, átalakult, a természet imitációjától az absztrahálásig (gondoljunk csak Arcimboldo növényekből és virágokból összeálló portréira), ahogy a jelentésük sem maradt állandó. Ahogy a kurátor fogalmaz: „Szimbolikájuk egyszerre foglalja magába a termékenységet és a halandóságot, a tisztaságot és a szexualitást, a szerelmet, a vágyat és a veszteséget.”

Két-két műcsoport szorosabb kapcsolatban van: míg a bejárathoz közel a halott és strukturált természet dominál, a második részben a vágyak és az érzékiség kerül előtérbe.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.