Koncert

Harminc év után

Liam Gallagher

Kritika

Hat évvel ezelőtt kisebb kommentháborúba keveredtem egy neves magyar zenekar frontemberével Liam Gallagher Sziget-koncertjét követően.

Azt állítottam, hogy az Oasis egykori énekese már nem tudja elénekelni a régi dalokat – vitapartnerem az ellenkezőjét. Azóta viszont több olyan élő felvételt láttam, ahol Liam már-már a régi önmagát idézte, például a régi nagy sikerek helyszínén, Knebworth-ben, és mivel egy ideje az Oasis idén 30 éves Definitely Maybe című lemezének anyagával turnézik, érdemes volt egy esélyt adni neki a mostani Szigeten. Az Oasis debütáló albuma a kilencvenes évek, azon belül a britpopnak nevezett színtér egyik legfontosabb lemeze, úgyhogy érdemes egy kicsit visszatekinteni a hamarosan reissue formátumban megjelenő anyagra, mielőtt a budapesti koncertet részleteznénk.

A híres skót menedzser, Alan McGee 1993 májusában látta Glasgow-ban fellépni az akkor már két éve létező Oasist, és gyorsan le is szerződtette őket Creation nevű lemezcégéhez. A zenekar egyre többet koncertezett, a kiadó stúdióidőt is igyekezett biztosítani, de a szűkös anyagi lehetőségek nem tették lehetővé, hogy nagynevű producert igazoljanak. A Gallagher testvérek és három társuk több stúdiót is kipróbáltak, de sehogy sem tudtak zöld ágra vergődni Dave Batchelor producerrel. Noel Gallagher ettől bepánikolt, és előbb ideiglenes jelleggel a koncertek hangmérnöke, Mark Coyle, majd Owen Morris vette kezelésbe a felvételeket. Pénz nem volt új felvételekre, ezért az Oasist körülvevő technikai stáb vért izzadt, hogy a korábban felvett dalok visszaadják azt a hangzást, amit az együttes a klubokban produkált. A Definitely Maybe végső keverésére Johnny Marr stúdiójában került sor, és ezután – valami elképesztő csoda folytán – mindenki elégedett lett a végeredménnyel.

A közönség különösen.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.