Koncert

Harminc év után

Liam Gallagher

Kritika

Hat évvel ezelőtt kisebb kommentháborúba keveredtem egy neves magyar zenekar frontemberével Liam Gallagher Sziget-koncertjét követően.

Azt állítottam, hogy az Oasis egykori énekese már nem tudja elénekelni a régi dalokat – vitapartnerem az ellenkezőjét. Azóta viszont több olyan élő felvételt láttam, ahol Liam már-már a régi önmagát idézte, például a régi nagy sikerek helyszínén, Knebworth-ben, és mivel egy ideje az Oasis idén 30 éves Definitely Maybe című lemezének anyagával turnézik, érdemes volt egy esélyt adni neki a mostani Szigeten. Az Oasis debütáló albuma a kilencvenes évek, azon belül a britpopnak nevezett színtér egyik legfontosabb lemeze, úgyhogy érdemes egy kicsit visszatekinteni a hamarosan reissue formátumban megjelenő anyagra, mielőtt a budapesti koncertet részleteznénk.

A híres skót menedzser, Alan McGee 1993 májusában látta Glasgow-ban fellépni az akkor már két éve létező Oasist, és gyorsan le is szerződtette őket Creation nevű lemezcégéhez. A zenekar egyre többet koncertezett, a kiadó stúdióidőt is igyekezett biztosítani, de a szűkös anyagi lehetőségek nem tették lehetővé, hogy nagynevű producert igazoljanak. A Gallagher testvérek és három társuk több stúdiót is kipróbáltak, de sehogy sem tudtak zöld ágra vergődni Dave Batchelor producerrel. Noel Gallagher ettől bepánikolt, és előbb ideiglenes jelleggel a koncertek hangmérnöke, Mark Coyle, majd Owen Morris vette kezelésbe a felvételeket. Pénz nem volt új felvételekre, ezért az Oasist körülvevő technikai stáb vért izzadt, hogy a korábban felvett dalok visszaadják azt a hangzást, amit az együttes a klubokban produkált. A Definitely Maybe végső keverésére Johnny Marr stúdiójában került sor, és ezután – valami elképesztő csoda folytán – mindenki elégedett lett a végeredménnyel.

A közönség különösen.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.