Koncert

Harminc év után

Liam Gallagher

Kritika

Hat évvel ezelőtt kisebb kommentháborúba keveredtem egy neves magyar zenekar frontemberével Liam Gallagher Sziget-koncertjét követően.

Azt állítottam, hogy az Oasis egykori énekese már nem tudja elénekelni a régi dalokat – vitapartnerem az ellenkezőjét. Azóta viszont több olyan élő felvételt láttam, ahol Liam már-már a régi önmagát idézte, például a régi nagy sikerek helyszínén, Knebworth-ben, és mivel egy ideje az Oasis idén 30 éves Definitely Maybe című lemezének anyagával turnézik, érdemes volt egy esélyt adni neki a mostani Szigeten. Az Oasis debütáló albuma a kilencvenes évek, azon belül a britpopnak nevezett színtér egyik legfontosabb lemeze, úgyhogy érdemes egy kicsit visszatekinteni a hamarosan reissue formátumban megjelenő anyagra, mielőtt a budapesti koncertet részleteznénk.

A híres skót menedzser, Alan McGee 1993 májusában látta Glasgow-ban fellépni az akkor már két éve létező Oasist, és gyorsan le is szerződtette őket Creation nevű lemezcégéhez. A zenekar egyre többet koncertezett, a kiadó stúdióidőt is igyekezett biztosítani, de a szűkös anyagi lehetőségek nem tették lehetővé, hogy nagynevű producert igazoljanak. A Gallagher testvérek és három társuk több stúdiót is kipróbáltak, de sehogy sem tudtak zöld ágra vergődni Dave Batchelor producerrel. Noel Gallagher ettől bepánikolt, és előbb ideiglenes jelleggel a koncertek hangmérnöke, Mark Coyle, majd Owen Morris vette kezelésbe a felvételeket. Pénz nem volt új felvételekre, ezért az Oasist körülvevő technikai stáb vért izzadt, hogy a korábban felvett dalok visszaadják azt a hangzást, amit az együttes a klubokban produkált. A Definitely Maybe végső keverésére Johnny Marr stúdiójában került sor, és ezután – valami elképesztő csoda folytán – mindenki elégedett lett a végeredménnyel.

A közönség különösen.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

Szerbia kontra Szerbia: az ország, amely saját magával vív harcot

  • Végel László
Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő. A Vučić-rezsim azonban nem hátrál.