Koncert

Harminc év után

Liam Gallagher

Kritika

Hat évvel ezelőtt kisebb kommentháborúba keveredtem egy neves magyar zenekar frontemberével Liam Gallagher Sziget-koncertjét követően.

Azt állítottam, hogy az Oasis egykori énekese már nem tudja elénekelni a régi dalokat – vitapartnerem az ellenkezőjét. Azóta viszont több olyan élő felvételt láttam, ahol Liam már-már a régi önmagát idézte, például a régi nagy sikerek helyszínén, Knebworth-ben, és mivel egy ideje az Oasis idén 30 éves Definitely Maybe című lemezének anyagával turnézik, érdemes volt egy esélyt adni neki a mostani Szigeten. Az Oasis debütáló albuma a kilencvenes évek, azon belül a britpopnak nevezett színtér egyik legfontosabb lemeze, úgyhogy érdemes egy kicsit visszatekinteni a hamarosan reissue formátumban megjelenő anyagra, mielőtt a budapesti koncertet részleteznénk.

A híres skót menedzser, Alan McGee 1993 májusában látta Glasgow-ban fellépni az akkor már két éve létező Oasist, és gyorsan le is szerződtette őket Creation nevű lemezcégéhez. A zenekar egyre többet koncertezett, a kiadó stúdióidőt is igyekezett biztosítani, de a szűkös anyagi lehetőségek nem tették lehetővé, hogy nagynevű producert igazoljanak. A Gallagher testvérek és három társuk több stúdiót is kipróbáltak, de sehogy sem tudtak zöld ágra vergődni Dave Batchelor producerrel. Noel Gallagher ettől bepánikolt, és előbb ideiglenes jelleggel a koncertek hangmérnöke, Mark Coyle, majd Owen Morris vette kezelésbe a felvételeket. Pénz nem volt új felvételekre, ezért az Oasist körülvevő technikai stáb vért izzadt, hogy a korábban felvett dalok visszaadják azt a hangzást, amit az együttes a klubokban produkált. A Definitely Maybe végső keverésére Johnny Marr stúdiójában került sor, és ezután – valami elképesztő csoda folytán – mindenki elégedett lett a végeredménnyel.

A közönség különösen.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.