Színház

Haza a pléd alatt

Dioráma magyarokkal

Kritika

Közönségként egymás vállát fogva, félig feszengve, de aztán szó se róla, egyre felszabadultabban vonatozunk a Megy a gőzösre, mint egy letűnt korszak vidéki lagzijában. Csinálni legalább ilyen valószínűtlen volt. De hogy jutottunk idáig?

Trükkös és rokonszenves előadás a Dioráma magyarokkal, pedig a témája lerágott csontnak tűnik, a magyarságunkhoz fűződő viszonyunkat egy sor különböző műnemben készült alkotás tárgyalta már az elmúlt évtizedben, sokan sokféleképp felhívták a figyelmünket arra, hogy nemzeti érzelmünk nem kisajátítható ideológia. Nagyjából erről a privát magyarságtudatról beszél, ezt cizellálja a Raubinek Lili vezetésével közösségi alkotásként létrejött produkció is. Nekem személyesen is nehéz kapcsolódnom: legyen bármilyen kedves és szimpatikus beszéd, nehezen viszonyulok ahhoz az alapvetően nacionalista tartalmú kérdéshez, hogy hogyan definiálom a saját magyarságomat. Ugyanakkor semmiképpen sem szeretném, ahogy Raubinek Lili az előadás elején fogalmaz, „magamhoz szelídíteni Magyarországot”, nem és nem. De közben azért elfogadom, hogy másoknál jelentkezik ez az igény. A produkciót elnézve különben egyszerű dolgom van, ugyanis nagyon diverz képet mutat arról, hogyan kapcsolódhatunk a hazánkhoz, olyan remek humorral, hogy nincs az a szőrös szívű antinacionalista, akire ne lenne hatással az alkotók őszinte hazaszeretete (meg időnként utálata is természetesen).

A tér üres közepét három oldalról veszik körbe széksorok. Töltünk a székekben is némi időt, de nem sokat; amikor belépünk, a tér közepét megvilágító fénybe sétálunk, ott ácsorgunk, és egyszer csak felhangzik a Szózat. Hogy el lehet-e kezdeni egy színházi előadást a Szózattal? A mellékelt ábra szerint igen, így a kérdés inkább az, érdemes-e. Az este végére viszont erre is igenlő választ kapunk, visszamenőleg értelmet és súlyt kap a kezdés. Akkor, amikor közösen elénekeljük a Himnuszt – de ne szaladjunk előre!

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.