Színház

Haza a pléd alatt

Dioráma magyarokkal

Kritika

Közönségként egymás vállát fogva, félig feszengve, de aztán szó se róla, egyre felszabadultabban vonatozunk a Megy a gőzösre, mint egy letűnt korszak vidéki lagzijában. Csinálni legalább ilyen valószínűtlen volt. De hogy jutottunk idáig?

Trükkös és rokonszenves előadás a Dioráma magyarokkal, pedig a témája lerágott csontnak tűnik, a magyarságunkhoz fűződő viszonyunkat egy sor különböző műnemben készült alkotás tárgyalta már az elmúlt évtizedben, sokan sokféleképp felhívták a figyelmünket arra, hogy nemzeti érzelmünk nem kisajátítható ideológia. Nagyjából erről a privát magyarságtudatról beszél, ezt cizellálja a Raubinek Lili vezetésével közösségi alkotásként létrejött produkció is. Nekem személyesen is nehéz kapcsolódnom: legyen bármilyen kedves és szimpatikus beszéd, nehezen viszonyulok ahhoz az alapvetően nacionalista tartalmú kérdéshez, hogy hogyan definiálom a saját magyarságomat. Ugyanakkor semmiképpen sem szeretném, ahogy Raubinek Lili az előadás elején fogalmaz, „magamhoz szelídíteni Magyarországot”, nem és nem. De közben azért elfogadom, hogy másoknál jelentkezik ez az igény. A produkciót elnézve különben egyszerű dolgom van, ugyanis nagyon diverz képet mutat arról, hogyan kapcsolódhatunk a hazánkhoz, olyan remek humorral, hogy nincs az a szőrös szívű antinacionalista, akire ne lenne hatással az alkotók őszinte hazaszeretete (meg időnként utálata is természetesen).

A tér üres közepét három oldalról veszik körbe széksorok. Töltünk a székekben is némi időt, de nem sokat; amikor belépünk, a tér közepét megvilágító fénybe sétálunk, ott ácsorgunk, és egyszer csak felhangzik a Szózat. Hogy el lehet-e kezdeni egy színházi előadást a Szózattal? A mellékelt ábra szerint igen, így a kérdés inkább az, érdemes-e. Az este végére viszont erre is igenlő választ kapunk, visszamenőleg értelmet és súlyt kap a kezdés. Akkor, amikor közösen elénekeljük a Himnuszt – de ne szaladjunk előre!

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.