Színház

Haza a pléd alatt

Dioráma magyarokkal

Kritika

Közönségként egymás vállát fogva, félig feszengve, de aztán szó se róla, egyre felszabadultabban vonatozunk a Megy a gőzösre, mint egy letűnt korszak vidéki lagzijában. Csinálni legalább ilyen valószínűtlen volt. De hogy jutottunk idáig?

Trükkös és rokonszenves előadás a Dioráma magyarokkal, pedig a témája lerágott csontnak tűnik, a magyarságunkhoz fűződő viszonyunkat egy sor különböző műnemben készült alkotás tárgyalta már az elmúlt évtizedben, sokan sokféleképp felhívták a figyelmünket arra, hogy nemzeti érzelmünk nem kisajátítható ideológia. Nagyjából erről a privát magyarságtudatról beszél, ezt cizellálja a Raubinek Lili vezetésével közösségi alkotásként létrejött produkció is. Nekem személyesen is nehéz kapcsolódnom: legyen bármilyen kedves és szimpatikus beszéd, nehezen viszonyulok ahhoz az alapvetően nacionalista tartalmú kérdéshez, hogy hogyan definiálom a saját magyarságomat. Ugyanakkor semmiképpen sem szeretném, ahogy Raubinek Lili az előadás elején fogalmaz, „magamhoz szelídíteni Magyarországot”, nem és nem. De közben azért elfogadom, hogy másoknál jelentkezik ez az igény. A produkciót elnézve különben egyszerű dolgom van, ugyanis nagyon diverz képet mutat arról, hogyan kapcsolódhatunk a hazánkhoz, olyan remek humorral, hogy nincs az a szőrös szívű antinacionalista, akire ne lenne hatással az alkotók őszinte hazaszeretete (meg időnként utálata is természetesen).

A tér üres közepét három oldalról veszik körbe széksorok. Töltünk a székekben is némi időt, de nem sokat; amikor belépünk, a tér közepét megvilágító fénybe sétálunk, ott ácsorgunk, és egyszer csak felhangzik a Szózat. Hogy el lehet-e kezdeni egy színházi előadást a Szózattal? A mellékelt ábra szerint igen, így a kérdés inkább az, érdemes-e. Az este végére viszont erre is igenlő választ kapunk, visszamenőleg értelmet és súlyt kap a kezdés. Akkor, amikor közösen elénekeljük a Himnuszt – de ne szaladjunk előre!

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."