Film

Felkészülés örökké tartó együttlétre

Szilágyi Fanni: Veszélyes lehet a fagyi

Kritika

Hogy érdemes-e esélyt adni egy fiatal tehetségnek arra, hogy lenyűgözzön, azt mindenki maga dönti el, de aki vágyik arra az izgalomra, újdonságra és változatosságra, amelyet egy zsengébb alkotás nyújtani tud, annak számolnia kell azzal, hogy mindennek az üdeségnek ára van, amit a hevesség vagy rutintalanság okozta kellemetlenséggel kell megfizetnünk. 

A Veszélyes lehet a fagyi esetében lehet, hogy néhol nagyobb befogadói rugalmasságra lesz szükség, de deficittől itt sem kell tartani.

Adél és Éva egypetéjű ikerpár, akiket külső jegyeiken kívül gyakorlatilag semmi sem köt össze. Míg Adél orvosként dolgozik – ehhez mérten pedig – igen szűkösen és magányosan él, addig Éva kisbabájával egy budai villában várja haza nyilván szerető férjét. A két lány megismerkedik a darukezelőként dolgozó Ákossal, és ahogy az a testvéreknél lenni szokott, az egyiknek most is az kell, ami a másiké.

Ha egy film ilyen szélsőségesen operál realista és misztikus elemekkel, nagy a valószínűsége, hogy nézőinek egyik felét időről időre elveszíti, cserébe végképp megnyeri magának azokat, akik mindkettőt az élet organikus részeként értelmezik. Adél földhöz ragadt és komor jelleme mindenben kiütközik, az öltözködéstől kezdve a hajviseleten át a hanghordozásig, az általa bemutatott rögvalóság pedig, különösen a magyar egészségügy valósághű ábrázolásával, kinek a kezét, kinek a gyomrát rándítja ökölbe. (A morózus doktornő élete és alakja kísértetiesen hasonlít a színésznő Felkészülés meghatározatlan ideig tartó együttlétre című filmjében alakított szerepére, a mindig remek Stork Natasának valószínűleg már előre köszönnek a Péterfy Kórházban.)

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."