Színház

Ítélet nincs

Mundruczó – Wéber: Pieces of a Woman

  • Sándor Panka
  • 2022. május 11.

Kritika

Mundruczó Kornél és Wéber Kata Pieces of a Woman című, a Netflixnek 2020-ban készült filmjének alapját a TR Warszawa színházban bemutatott előadás képezte, s a darabot a Budapesti Tavaszi Fesztiválon most az itteni közönség is láthatta. Az alaptörténet így ismert, egy gyermekét az otthon szülés során elveszítő anyáról szól, ám az előadás sokban különbözik a filmtől, a történet, az időkezelés és a helyszín tekintetében is.

Az első nagyjából fél óra (a filmhez hasonlóan) a szülési jelenet. Ez a nézők szeme elől elzárva, egy szobabelsőben játszódik, vetítés segítségével, intim, közeli képekben figyeljük a történéseket. Ahogy a filmnek is a körülbelül húszperces, egysnittes szülés a legmeghatározóbb jelenete, itt is ez megy a legmélyebbre. Nyersen, őszintén mutatja be a tragédiát, és alapozza meg a két ember további kapcsolatát. A filmes eszközök segítségével ráadásul érdekes színpadi megoldásokat kapunk. Játékot a kint és benttel, a távolsággal és a közelséggel. És már itt megkérdőjeleződik bennünk, hogy vajon a férfi tud-e valóságos partnere, segítőtársa lenni feleségének. A második rész hat hónappal később játszódik, és a filmmel ellentétben egyetlen családi eseményt ábrázol. Diszfunkcionális család, ahol az egymással szembeni elvárások, sérelmek lehetetlenné teszik a másik megértését. A díszlet (Monika Pormale) egy enteriőr, Mundruczótól megszokott módon rendkívül részletgazdag, vizuálisan izgalmas tér.

A családon belüli dinamika ijesztő, miközben finoman reflektál a (főleg lengyel, de nem idegen) társadalmi mechanizmusokra is. Mindenki úgy érzi, hogy joga van beleszólnia a nő traumafeldolgozásának módjába, ritmusába, ám a szokásos közhelyek emlegetésén túl senki nem mutat valódi empátiát. A filmmel ellentétben itt a férfi és a nő között gyakorlatilag minden fizikai, lelki kapcsolat megszűnik, mint kiderül, már döntöttek is a válásról. A lassú, hétköznapi dialógusokból építkező dramaturgiát erős effektekkel (hang, fény, füst) spékelik meg, amelyek mintha leesnének a darabról, erőltetetten próbálják belénk diktálni, hogy mit is kéne éreznünk éppen.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.