Lemez

Jót dobott a gép

Florence + The Machine: Dance Fever

  • - minek -
  • 2022. június 15.

Kritika

A 15 éve aktív brit zenekar számára kisebb megpróbáltatással járt, amíg össze tudták rakni az ötödik lemezük anyagát.

Az előmunkálatok még 2020 tavaszán, New Yorkban kezdődtek, majd beütött a járvány, végül Londonban fejezték be a felvételeket, de ott sem ideális körülmények között. Ám e sok viszontagság szerencsére kevéssé látszik a Dance Fever remek dalain. Florence Welch zenekarvezető-énekes-dalszerzőt ezúttal is temérdek dolog inspirálta az alkotás során: a „folk horror” hullámtól a középkori morális pánikeseményekig, a preraffaelita nőművészektől a kortárs novellisták életművéig. Jellemző, hogy a lemez címét sem a végtelen diszkóuniverzumban való megmártózás sugallta: inkább a máig ismeretlen okból kitört, kényszeres, ragályos testmozgással járó, végkimerültségig tartó középkori táncdühjárványok, leginkább az 1518-as. Erre utal a lemez egyik kulcsdala, a testet-lelket megmozgató punk-diszkó Choreomania. Zenei szempontból mindenekelőtt Iggy Pop karrierjének hetvenes évekbeli csúcspontjai és a folk-country hagyomány néhány halhatatlan ikonja (Lucinda Williams, Emmylou Harris) adott inspirációt, de nem lehet nem észrevenni a Rolling Stones hatását sem (Dream Girl Evil). A lemezt természetesen dominálja Florence Welch jellegzetes zamatú, érzelemteli énekhangja, amely sokszor együtt rezonál régi alkotótársa, Isabella Summers (The Machine) vokáljával.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.

Mindenki a helyére

Mit gondol Orbán Viktor és a Fidesz a nőkről? Hogyan kezeli őket? És mit gondol ugyanerről a magyar társadalom, és mit a nők maguk? Tényleg a nők pártja a Fidesz? Ezeket a kérdéseket próbálja megválaszolni a kötet többféle aspektuson keresztül. Felemás sikerrel.

„Én valami kevésbé szelídet kerestem”

  • Mink András

„A be nem illeszkedés vonzó távlatát nyújtották nekem” – olvasható Kenedi János szellemi ébredésének történetéről számot adó, Elhülyülésem története című 1977-es írásában, amelyet Kovács András nevezetes körkérdésére (Marx a negyedik évtizedben) írt válaszul.

Megint dubajozás

Alacsony belépési küszöb, mesés hozamok, könnyű meg­gazdagodás, örök élet: ezek közül az első kettőt biztosan ígérik a mesés dubaji ingatlanbefektetési ajánlatok. Pedig az előrejelzések szerint akár egy éven belül kipukkadhat az ingatlanlufi.

A beismerés semmis

Az ügyész kizárását kezdeményezte a védelem, a különböző tit­kos­­szolgálati szervek más-más leiratot készítettek ugyan­arról a hangfelvételről – bonyolódik a helyzet abban a büntetőperben, amelynek tárgya a Nyugat-Európába irányuló illegális kutyaexport.