Lemez

Jót dobott a gép

Florence + The Machine: Dance Fever

  • - minek -
  • 2022. június 15.

Kritika

A 15 éve aktív brit zenekar számára kisebb megpróbáltatással járt, amíg össze tudták rakni az ötödik lemezük anyagát.

Az előmunkálatok még 2020 tavaszán, New Yorkban kezdődtek, majd beütött a járvány, végül Londonban fejezték be a felvételeket, de ott sem ideális körülmények között. Ám e sok viszontagság szerencsére kevéssé látszik a Dance Fever remek dalain. Florence Welch zenekarvezető-énekes-dalszerzőt ezúttal is temérdek dolog inspirálta az alkotás során: a „folk horror” hullámtól a középkori morális pánikeseményekig, a preraffaelita nőművészektől a kortárs novellisták életművéig. Jellemző, hogy a lemez címét sem a végtelen diszkóuniverzumban való megmártózás sugallta: inkább a máig ismeretlen okból kitört, kényszeres, ragályos testmozgással járó, végkimerültségig tartó középkori táncdühjárványok, leginkább az 1518-as. Erre utal a lemez egyik kulcsdala, a testet-lelket megmozgató punk-diszkó Choreomania. Zenei szempontból mindenekelőtt Iggy Pop karrierjének hetvenes évekbeli csúcspontjai és a folk-country hagyomány néhány halhatatlan ikonja (Lucinda Williams, Emmylou Harris) adott inspirációt, de nem lehet nem észrevenni a Rolling Stones hatását sem (Dream Girl Evil). A lemezt természetesen dominálja Florence Welch jellegzetes zamatú, érzelemteli énekhangja, amely sokszor együtt rezonál régi alkotótársa, Isabella Summers (The Machine) vokáljával.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.