Dokumentumfilm

Kavics a hegyen

Patrick Reams: Wyatt Earp és a cowboyok háborúja

  • - turcsányi -
  • 2024. augusztus 28.

Kritika

Wyatt Earpről csinálták a világon a legtöbb filmet, többet, mint Robin Hoodról és az 5 gyilkos Venomról egyenként.

Ám a híresebbje mind játékfilm. Ilyenformán, ha érkezik egy dokumentumfilm a tárgyában, okkal feltételezzük, hogy azzal az ambícióval jött, hogy megmondja az igazságot. Holmi konfabulációhoz ott vannak a fikciós műfajok. Persze lehet ez tisztán gazdasági probléma is, egy mozifilm vagy tévésorozat sokba kerül, egy dokumentumfilm kevesebbe, de itt ez nem játszik, hiszen Patrick Reams munkáján ugyan látszik a visszafogott büdzsé, de ahhoz képest, hogy dokuszéria, nagyon is sokat tettek bele.

Ez ugyanis az a fajta dokumentumfilm, amelyben a sok elhangzó okosságot menten meg is mutatják, persze nem korabeli híradófelvételeken (történetünk 1881/82-ben játszódik, A vonat érkezésére még majd’ tizenöt évet várni kell), hanem játékfilmes eszközökkel, egymáshoz dramaturgiailag is szorosan kapcsolódó jelenetekben. Magyarán, ha a Netflix hatrészes sorozatából kiszednénk a mindenféle középfajú egyetemek profijait és a hasonszintű történeti munkák szerzőinek amúgy szórakoztató szpícseit, de meghagynánk a narrátort (Ed Harris egyszerűen nagyszerű a szerepben, formabontó és alázatos, hangulatteremtő és érthető), a mű úgy is megállna simán. A színészeken is úgy spóroltak, ahogy a legkevésbé fáj, zömüket Angliából és Ausztráliából hozatták, s a helyi erők is profik, ha nem is túl ismertek. A jelmezek jelzésértékűen takarékosak, a környezetről mondjuk ordít, hogy nem Arizona, de mitologikus szerepjátékhoz elmegy.

A probléma az igazsággal van. Pontosabban az igazságkeresés ambíciójával.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Majd én!

A jelenleg legtámogatottabb politikai párt, a Tisza előválasztásának első fordulóján kívül a Fidesz-kongresszus időpontja, illetve a kormánypárti jelöltek létezése körüli múlt heti ún. kommunikációs zavar keltett mérsékelt érdeklődést a honi közéletben.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.