Dokumentumfilm

Kavics a hegyen

Patrick Reams: Wyatt Earp és a cowboyok háborúja

  • - turcsányi -
  • 2024. augusztus 28.

Kritika

Wyatt Earpről csinálták a világon a legtöbb filmet, többet, mint Robin Hoodról és az 5 gyilkos Venomról egyenként.

Ám a híresebbje mind játékfilm. Ilyenformán, ha érkezik egy dokumentumfilm a tárgyában, okkal feltételezzük, hogy azzal az ambícióval jött, hogy megmondja az igazságot. Holmi konfabulációhoz ott vannak a fikciós műfajok. Persze lehet ez tisztán gazdasági probléma is, egy mozifilm vagy tévésorozat sokba kerül, egy dokumentumfilm kevesebbe, de itt ez nem játszik, hiszen Patrick Reams munkáján ugyan látszik a visszafogott büdzsé, de ahhoz képest, hogy dokuszéria, nagyon is sokat tettek bele.

Ez ugyanis az a fajta dokumentumfilm, amelyben a sok elhangzó okosságot menten meg is mutatják, persze nem korabeli híradófelvételeken (történetünk 1881/82-ben játszódik, A vonat érkezésére még majd’ tizenöt évet várni kell), hanem játékfilmes eszközökkel, egymáshoz dramaturgiailag is szorosan kapcsolódó jelenetekben. Magyarán, ha a Netflix hatrészes sorozatából kiszednénk a mindenféle középfajú egyetemek profijait és a hasonszintű történeti munkák szerzőinek amúgy szórakoztató szpícseit, de meghagynánk a narrátort (Ed Harris egyszerűen nagyszerű a szerepben, formabontó és alázatos, hangulatteremtő és érthető), a mű úgy is megállna simán. A színészeken is úgy spóroltak, ahogy a legkevésbé fáj, zömüket Angliából és Ausztráliából hozatták, s a helyi erők is profik, ha nem is túl ismertek. A jelmezek jelzésértékűen takarékosak, a környezetről mondjuk ordít, hogy nem Arizona, de mitologikus szerepjátékhoz elmegy.

A probléma az igazsággal van. Pontosabban az igazságkeresés ambíciójával.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.