Film

Kosztümben

Enyedi Ildikó: A feleségem története

  • 2021. szeptember 22.

Kritika

A Füst Milán-regény adaptálásával régi álmát valósítja meg a hosszú kihagyás után a filmezéshez a fesztiváldíjakkal elhalmozott, Oscar-jelölt Testről és lélekről című filmmel visszatért, ekként nagyobb s drágább tervek megvalósítására jobb eséllyel pályázó Enyedi Ildikó.

Nemzetközi sztárok, pazar díszletek, CGI-parádé, vizuális bravúrok: meg van adva a módja a nagy vállalkozásnak, amely a Sorstalanság mellett a valaha készült legdrágább magyar (részvételű) film. Ám, míg Koltai Lajos feldolgozása Kertész Imre sajátos elbeszélői hangjához méltó vizuális nyelv megteremtését meg sem kísérelve valósággal lemészárolta a merő sztoriként feltálalt Nobel-díjas regényt, addig Enyedi okosan gazdálkodik a Füst-írás fordulataival, a történet elemeivel, és van koncepciója arról, hogy a Férfi és a Nő Störr kapitány szomorú véget érő házasságában tükröződő örök küzdelmét, a Másik megértésének lehetetlenségét, s így az elbeszélői Én önmegismerésének kudarcát miként bontsa ki. Csak ez a koncepció nem működik.

A regényben a házasságra magát nehezen elszánó tengerész maszkulin korlátoltságában mindvégig félreérti hűtlen feleségét, s csak a válás és a nő halála után eszmél rá, hogy a fogalmak (kapcsolat, házasság, boldogság, hűség), amelyek szerint a világban tájékozódik, mennyire viszonylagosak, mennyire nem visznek közelebb az életben egyedül fontos kapcsolódáshoz (a szeretett lényhez, romlatlan önmagunkhoz, az élethez magához – az egót oly kéjesen simogató ítélkezés helyett). A saját, biztonságosnak vélt tájékozódási pontjainak feladására, a valódi megértésre való képtelenségével szerelmét halálra, magát pedig végleges magányra ítélő regényhős gyászmunkája ez a mű, s ezért az ő hangján is szólal meg, az általa használt, rusztikus, mégis költői nyelven.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.