Könyv

Megszelídített vandalizmus

Lugo: Graffiti – Read the Signs

Kritika

A kétezres évek elején gyakori látvány volt a pályaudvarokon, ahogy reggelente frissen megfestett szerelvények gurulnak be a peronokra, vadabbnál vadabb rajzokkal. A graffitik sokszor olyan frissek voltak, hogy szinte érezni lehetett az alig megszáradt festék szagát.

A vasúti töltések és az állomásokhoz közeli épületek falain is naponta jelentek meg az újabb feliratok vagy rajzok. „Ha egyet lemosunk, tíz másik jelenik meg helyette” – hallottuk. Azóta a graffitikultúra, ha el nem is tűnt, de komoly átalakuláson esett át.

A 2021-ben elhunyt Lugosi ’Lugo’ László nemrég megjelent fotóalbuma mintha erre a változásra reagálna. Lugo a graffitikultúra azon évtizedének lenyomatait örökítette meg 3350 darabból álló archívumában (a kötetben több mint 300 látható), amikor még a csúcson volt a közeg. Az albumban tanulmányokat, interjúkat is olvashatunk. Lugo röviden, de lényegre törően tájékoztat a budapesti graffitiszcénáról és az archívum hátteréről (egy manifesztumban és egy vele készült interjúban), Kurdy Fehér János költő, művészeti író magával a projekttel és egy tágabb elméleti áttekintéssel foglalkozik, Radics Panka művészettörténész, graffitikutató pedig a mozgalom történetét mutatja be, nem elhagyva az elmúlt évek változásait sem.

Graffitiből posztgraffiti

Mára a hagyományos graffiti háttérbe szorult, vannak legálisan festhető falak, ahol néha hetekig, hónapokig alig történik változás, a régi PNC, KS és GLK rajzok a vakolattal együtt peregnek a járdára. De a graffiti mint jelenség mégis mindenhol jelen van: filmekben, videó­klipekben, képzőművészetben, divatban, dekorációban.

A biztonsági kamerák elterjedése miatt a belvárosi akciók és a vonatfestések sokkal rizikósabb tevékenységgé váltak (sorra kapták is el őket – többen börtönbe kerültek, de ismerünk olyan alkotót is, aki öngyilkosságot követett el, hogy ne kelljen letöltenie a büntetését).

A graffitisek hagyományosan nem tekintették magukat művésznek (egy időben a „Fuck Cops” tagek mellett elterjedtek a „Fuck Art” feliratok is), a kilencvenes évek metrófestő fiataljainak egy része még büszke is volt arra, hogy sosem vett részt művészeti oktatásban, viszont ma már a kortárs képzőművészet az egyik saját ágának tekinti a graffitit és főleg a street artot. A régi graffitisek többsége „pályaelhagyóvá” vált. A legtehetségesebbeket „felszívták” az olyan ismert tűzfalfestő projektek, mint a Neopaint vagy a Színes Város. A sokszor fotórealisztikus, dekoratív és olykor egyértelmű üzenetekkel ellátott tűzfalmuralokra ritkán hallunk panaszt, vandalizmusnak pedig viccből sem nevezhetnénk az ilyesmit. Ráadásul a graffiti így az egyik legfontosabb eredeti funkcióját is megőrizte: a köztér szürkeségének felszámolását.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.