Balett

Mezítláb

A hattyúk tava

Kritika

Formákba rendeződik a függöny előtt gomolygó füst, amelynek „takarásában” három férfi megtámad egy fehér ruhás fiatal lányt.

Keressük a füst forrását: láthatatlan vászonra vetítik vagy valahogy fentről ereszkedik alá, esetleg hologramok űznek velünk vizuális játékot? Mindegy is, a kortárs koncepció már a kezdésnél egyértelmű.

Aztán függöny fel, New York felhőkarcolóinak fekete-fehér látképe tárul elénk a színpadot hátulról lezáró óriás vászonról. A szín egy bálterem, ahol a korrupt gyárigazgató és felesége az új tóparti gyár felépítését ünnepeli egy nagyszabású partin. Ők a szülei a környezetvédelem iránt elkötelezett főhősnek, Siegfriednek (Leonardo Cremaschi). A darab koreográfusa Angelin Preljocaj, a franciaországi kortárs balett meghatározó alakja, a Ballet Preljocaj névadó igazgatója, a történet középpontjába Siegfried vívódását helyezi: mi a fontosabb, a természet szeretete vagy apjához való kötődése? S ugyanilyen belső küzdelmekkel teli a fiú szerelmi élete, mert a fehér hattyú (Odette) és a fekete hattyú (Odile) mintha csak benne magában léteznének. A hattyúk persze szimbólumok: a társadalmi normáknak való megfelelést, illetve azok felrúgását jelképezik. Egyszerű a képlet: a fehér a jó, a fekete a rossz, ők küzdenek meg egymással az ipar és a pénz világában (természetvédelem vs. etikátlan profit). A felhasznált orosz népmese szerint a hercegnek feleséget kell választani, ám ekkor találkozik a gonosz varázsló által elátkozott Odette-tel, akinek mindaddig hattyúként kell élnie, amíg a szerelem rá nem talál. A herceg szerelmes lesz belé, ám a varázsló ármánykodása miatt (aki a saját lánya, Odile külsőjét az Odette-éhez megszólalásig hasonlóvá változtatja) Odile-nak esküszik örök szerelmet.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."