Balett

Mezítláb

A hattyúk tava

Kritika

Formákba rendeződik a függöny előtt gomolygó füst, amelynek „takarásában” három férfi megtámad egy fehér ruhás fiatal lányt.

Keressük a füst forrását: láthatatlan vászonra vetítik vagy valahogy fentről ereszkedik alá, esetleg hologramok űznek velünk vizuális játékot? Mindegy is, a kortárs koncepció már a kezdésnél egyértelmű.

Aztán függöny fel, New York felhőkarcolóinak fekete-fehér látképe tárul elénk a színpadot hátulról lezáró óriás vászonról. A szín egy bálterem, ahol a korrupt gyárigazgató és felesége az új tóparti gyár felépítését ünnepeli egy nagyszabású partin. Ők a szülei a környezetvédelem iránt elkötelezett főhősnek, Siegfriednek (Leonardo Cremaschi). A darab koreográfusa Angelin Preljocaj, a franciaországi kortárs balett meghatározó alakja, a Ballet Preljocaj névadó igazgatója, a történet középpontjába Siegfried vívódását helyezi: mi a fontosabb, a természet szeretete vagy apjához való kötődése? S ugyanilyen belső küzdelmekkel teli a fiú szerelmi élete, mert a fehér hattyú (Odette) és a fekete hattyú (Odile) mintha csak benne magában léteznének. A hattyúk persze szimbólumok: a társadalmi normáknak való megfelelést, illetve azok felrúgását jelképezik. Egyszerű a képlet: a fehér a jó, a fekete a rossz, ők küzdenek meg egymással az ipar és a pénz világában (természetvédelem vs. etikátlan profit). A felhasznált orosz népmese szerint a hercegnek feleséget kell választani, ám ekkor találkozik a gonosz varázsló által elátkozott Odette-tel, akinek mindaddig hattyúként kell élnie, amíg a szerelem rá nem talál. A herceg szerelmes lesz belé, ám a varázsló ármánykodása miatt (aki a saját lánya, Odile külsőjét az Odette-éhez megszólalásig hasonlóvá változtatja) Odile-nak esküszik örök szerelmet.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Emlékfénybetörés

Reisz Gábor Van valami furcsa és megmagyarázhatatlan című filmjének nyitójelenetében a főszereplő azon gondolkodik, vajon feltűnne-e bárkinek is, ha egyszer csak összeesne és meghalna. Budapest különböző helyszíneire vizionálja a szituációt: kiterül a Nemzeti Múzeum lépcsőjén, a Blahán, a villamoson, egy zebra közepén, az emberek pedig mennek tovább, mintha mi sem történt volna.

Bácsirománc

Mintha csak időgépben röppennénk vissza a 80-as, 90-es évekbe. Semleges, visszatérő díszletek, élesen bevilágított terek, minden epizód végén fontos leckéket tanuló, mégis ismerősen stagnáló figurák és élőben kacagó közönség.

Nők, tájban

Januško Klaudia (1998) csak tavaly végzett a Képzőművészeti Egyetem festőművész mesterszakán, mégis izmos bibliográfiával, számos egyéni kiállítással és külföldi ösztöndíjjal büszkélkedhet – köztük az éppen csak „csírázó” életmű és a mostani egyéni kiállítás szempontjából a legjelentősebbel, a 2024-es izlandival, ahol az „ökofeminizmus szempontjából vizsgálta a lokális éghajlatváltozás hatásának és az izlandi nők társadalmi helyzetének metszéspontjait”.