Film

Mi fáj?

Lisa Joy: Új múlt

  • - köves -
  • 2021. augusztus 25.

Kritika

A múlt kísérteni tudja az embert – halljuk Hugh Jackman kellemesen fájdalmas hangján, és már érezzük is a szavak mögött bujkáló gyötrelmet.

A kiszolgált katona fájdalma ez, aki megjárta a nagy háborút, majd látta víz alá kerülni Amerikát, de a vízkár semmi ahhoz képest, amit a végzet asszonya fog okozni hősünk életében. Mert nem elég a sci-fi körítés, a nedves jövőképbe oltott finom társadalomkritika, a szegényeket mind jobban a víz alá szorító gazdagok uralma, a mi exkatonánk, a szomorú szamurájok e kései leszármazottja valójában egy virtigli noir hős. Az az örök borostás, lelkileg is szúrós darab, akit mégsem véd meg az „én mindent láttam már” cinizmusa, mert jön a femme fatale, és ami még megmaradt az érző férfiúi szívből, az is ripityára törik. Szeretjük ezt a felállást, az ősi Bogart–Mitchum–Ladd-iskolát éppúgy, mint Nicholson leragasztott orrát, a neo-noir e híres szaglószervét, szóval Hugh fájdalma is kedves a szívünknek. A vízszint is ígéretes, egy kis világvége még egyetlen noirnak sem ártott meg; nem baj, ha a műfajt vízbe mártják, főleg, hogy a neonfények a pocsolyákban tükröződnek a legszebben. Ezzel a filmkészítők is tisztában vannak, és azzal is, hogy ha szárítóköteleken lógó ruhák közt üldözünk valakit, az látványos, és ha mindez háztetőkön zajlik, akkor előbb-utóbb ugrani kell egyikről a másikra.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.