Film

Mi fáj?

Lisa Joy: Új múlt

  • - köves -
  • 2021. augusztus 25.

Kritika

A múlt kísérteni tudja az embert – halljuk Hugh Jackman kellemesen fájdalmas hangján, és már érezzük is a szavak mögött bujkáló gyötrelmet.

A kiszolgált katona fájdalma ez, aki megjárta a nagy háborút, majd látta víz alá kerülni Amerikát, de a vízkár semmi ahhoz képest, amit a végzet asszonya fog okozni hősünk életében. Mert nem elég a sci-fi körítés, a nedves jövőképbe oltott finom társadalomkritika, a szegényeket mind jobban a víz alá szorító gazdagok uralma, a mi exkatonánk, a szomorú szamurájok e kései leszármazottja valójában egy virtigli noir hős. Az az örök borostás, lelkileg is szúrós darab, akit mégsem véd meg az „én mindent láttam már” cinizmusa, mert jön a femme fatale, és ami még megmaradt az érző férfiúi szívből, az is ripityára törik. Szeretjük ezt a felállást, az ősi Bogart–Mitchum–Ladd-iskolát éppúgy, mint Nicholson leragasztott orrát, a neo-noir e híres szaglószervét, szóval Hugh fájdalma is kedves a szívünknek. A vízszint is ígéretes, egy kis világvége még egyetlen noirnak sem ártott meg; nem baj, ha a műfajt vízbe mártják, főleg, hogy a neonfények a pocsolyákban tükröződnek a legszebben. Ezzel a filmkészítők is tisztában vannak, és azzal is, hogy ha szárítóköteleken lógó ruhák közt üldözünk valakit, az látványos, és ha mindez háztetőkön zajlik, akkor előbb-utóbb ugrani kell egyikről a másikra.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.