Színház

Miénk a világ

Gilles Ségal: A Bábjátékos

Kritika

Ségal először 1984-ben bemutatott darabjának fókuszában a holokauszt áll.

A történet a veszteség megéléséről szól, individuális szinten egy szerelmi drámán keresztül bontja ki a vészkorszak borzalmait. Az abszurdra vett, keserédes derűvel átitatott előadást a Rumbach utcai zsinagóga színpadán a holokauszt nemzetközi emléknapján játszották, az auschwitzi koncentrációs tábor felszabadításának évfordulóján. Hátborzongató volt e falak között szembesülni a darab alapgondolatával: a borzalmaknak sosem lesz vége.

A személyes és a történelmi dimenzió egyetlen ember, Samuel Finkelbaum (Kiss Gergely Máté) életének közvetlenül a második világháborút követő szakaszában ér össze. Finkelbaum, a koncentrációs táborból megszökött bábjátékos egy pici berlini bérlakásban él, amelyet soha nem hagy el, mert bár 1950-et írunk, szerinte még mindig tart a világégés. Egyetlen kapcsolata a külvilággal a szállásadója, akit Újhelyi Kinga játszik. A nő hiába próbálja Samuel értésére adni, hogy már béke van, a férfi hajthatatlan – fél, hogy visszakerül a lágerbe. A tulajdonosnő egyre-másra hozza a „bizonyítékokat”, különféle alakok vonulnak fel, az orosz és az amerikai katona, a bajtárs (az epizódszerepek mindegyikét Mercs János alakítja), akik mind bizonygatják a valóságot, de Finkelbaum meggyőzhetetlen. S minden gyanakvása és elmebaja érthetővé válik azáltal, ahogyan ők reagálnak és viselkednek. Elvégre egy kifordult világban kinek is lehetne hinni még? Egyáltalán: magunknak hihetünk-e?

A démonaival küzdő Finkelbaumnak csak a bábok a társai, közülük is a legfontosabb a megölt feleségét, Ruchelét megtestesítő életnagyságú baba (Elise Paris Turco), vele játssza el a négy fal között, hogy él, hogy mindketten élnek: beszélgetést mímel, eteti, újraélik a megismerkedés pillanatától a történetüket, egy ponton újra feleségül is veszi. Akárcsak egy vásári komédiában. A négy fal itt hat darab futurisztikus világító neon formájában ölt testet. Mint sok esetben a Maladype darabjainál, maga a tér és az elemei (díszlet: Balázs Zoltán) szinte önálló szerephez jutnak, kitágítva a darab asszociációs terét. Itt is temérdek ötletes kombinációban látjuk az elemeket, egy ponton a lágerkerítést szimbolizálva még a szoláriumcsöveket is az eszünkbe juttatják, azzal együtt pedig már könnyű asszociálni az égett emberi húsra.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.