Színház

Miénk a világ

Gilles Ségal: A Bábjátékos

Kritika

Ségal először 1984-ben bemutatott darabjának fókuszában a holokauszt áll.

A történet a veszteség megéléséről szól, individuális szinten egy szerelmi drámán keresztül bontja ki a vészkorszak borzalmait. Az abszurdra vett, keserédes derűvel átitatott előadást a Rumbach utcai zsinagóga színpadán a holokauszt nemzetközi emléknapján játszották, az auschwitzi koncentrációs tábor felszabadításának évfordulóján. Hátborzongató volt e falak között szembesülni a darab alapgondolatával: a borzalmaknak sosem lesz vége.

A személyes és a történelmi dimenzió egyetlen ember, Samuel Finkelbaum (Kiss Gergely Máté) életének közvetlenül a második világháborút követő szakaszában ér össze. Finkelbaum, a koncentrációs táborból megszökött bábjátékos egy pici berlini bérlakásban él, amelyet soha nem hagy el, mert bár 1950-et írunk, szerinte még mindig tart a világégés. Egyetlen kapcsolata a külvilággal a szállásadója, akit Újhelyi Kinga játszik. A nő hiába próbálja Samuel értésére adni, hogy már béke van, a férfi hajthatatlan – fél, hogy visszakerül a lágerbe. A tulajdonosnő egyre-másra hozza a „bizonyítékokat”, különféle alakok vonulnak fel, az orosz és az amerikai katona, a bajtárs (az epizódszerepek mindegyikét Mercs János alakítja), akik mind bizonygatják a valóságot, de Finkelbaum meggyőzhetetlen. S minden gyanakvása és elmebaja érthetővé válik azáltal, ahogyan ők reagálnak és viselkednek. Elvégre egy kifordult világban kinek is lehetne hinni még? Egyáltalán: magunknak hihetünk-e?

A démonaival küzdő Finkelbaumnak csak a bábok a társai, közülük is a legfontosabb a megölt feleségét, Ruchelét megtestesítő életnagyságú baba (Elise Paris Turco), vele játssza el a négy fal között, hogy él, hogy mindketten élnek: beszélgetést mímel, eteti, újraélik a megismerkedés pillanatától a történetüket, egy ponton újra feleségül is veszi. Akárcsak egy vásári komédiában. A négy fal itt hat darab futurisztikus világító neon formájában ölt testet. Mint sok esetben a Maladype darabjainál, maga a tér és az elemei (díszlet: Balázs Zoltán) szinte önálló szerephez jutnak, kitágítva a darab asszociációs terét. Itt is temérdek ötletes kombinációban látjuk az elemeket, egy ponton a lágerkerítést szimbolizálva még a szoláriumcsöveket is az eszünkbe juttatják, azzal együtt pedig már könnyű asszociálni az égett emberi húsra.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Vesszen Triatlon!

A magyar irodalom egyik örök Nobel-várományosa, Krasznahorkai László a minap interjút adott a Skandinávia-szerte méltán népszerű Svenska Dagbladet című svéd napilapnak.

Budapest győzött

Miután Karácsony Gergely bejelentette, hogy a Rákosrendező ügyében a főváros élni fog elővásárlási jogával, össztűz zúdult rá.

Kiteljesedés

Külföldi választás még nem okozott akkora változást a Fideszben, mint az amerikai. Az eddig is alkalmazott fenyegetőzések Donald Trump hivatalba lépése óta még vadabbak, ráadásul Orbánék már meg sem próbálnak úgy politizálni, mintha a nyugati szövetségi rendszer részei lennénk.

Partnerként kezelve

A román határhoz közeli 300 lelkes Toldon is segíti a mélyszegénységben élőket az Igazgyöngy Alapítvány. A rendszerkritikus álláspontjáról ismert alapítót sok támadás érte az elmúlt években, ennek ellenére sikerült elfogadtatnia magukat az állami intézményrendszerrel.

„Anya, hogyan nem szabad hozzám érni?”

Meg sem hallgatva a lehetséges gyanúsítottat, be sem várva a személyes találkozáson alapuló pszichiátriai szakvéleményt, két nap alatt zárta le a rendőrség annak az iskolai feljelentésnek a vizsgálatát, amely szerint egy osztályfőnök bűncselekményt követhetett el egy 12 éves kislánnyal szemben. Az érintett család inkább elköltözött a városból.

A sekély mélység titka

2000 februárjában jelent meg a Shallow and Profound, Yonderboi bemutatkozó nagylemeze, amely nemcsak idehaza, hanem külföldön is ismertté tette Fogarasi Lászlót. A negyedszázados jubileum kapcsán visszatekintünk Yonder pályafutására is. A cikkhez természetesen szerettük volna őt is megszólaltatni, de nem reagált megkeresésünkre. Egykori zenésztársai viszont készséggel nyilatkoztak nekünk.

„A ChatGPT csak úgy csinál, mintha”

A magyar fejlesztésű nyelvi modellt, a PULI-t gondozó HUN-REN Nyelv­tudományi Kutatóközpont vezetőjével a kínai DeepSeek új modelljéről, a szöveg-előállító modellek „intelligenciájáról” és érzelmeiről, hasznukról és haszontalanságukról beszélgettünk. Ne bizalmaskodjanak a géppel, és ne hagyják, hogy átverje önöket! És semmiképpen ne szeressenek bele!