Film

Mikromágia

Celine Song: Előző életek

  • SzSz
  • 2024. február 7.

Kritika

Injun – a koreai szó jelentése végzet vagy gondviselés, és ez az Előző életek középpontjában álló idea is. A buddhizmusban gyökerező szó azt hivatott kifejezni, hogy ha a lelkek egy előző életben már találkoztak, a következőkben is egymás mellé sodródnak.

Injun az is, ha két idegen úgy sétál el egymás mellett az utcán, hogy összeér a ruhájuk; ha pedig összeházasodnak, az azért történhet meg, mert előzőleg 8000 rétegnyi injun volt közöttük.

Mindezt a film főhősnője, Nora meséli el egy romantikus estén Arthurnak, azzal a nem titkolt céllal, hogy elcsábítsa. Ők ketten egy New York melletti írótáborban találkoztak, rokon lelkek tehát, hamarosan azonban egyértelművé válik, hogy van a nő életében valaki, akivel az injun még szorosabban összeköti. Nora a szüleivel emigrált Dél-Koreából, eredeti hazája a felhőtlen gyerekkort jelenti számára, s persze a legjobb barátját és lelki társát, Heszungot. A 20-as éveikben lépnek kapcsolatba ismét egymással az interneten, ekkor az ártatlan gyermeki játékok helyett már két fiatal online románca bontakozik ki előttünk. A találkozás azonban ilyen-olyan okokból nem jöhet létre, az élet pedig nem vár, kegyetlenül rohan tovább. Ezt jelzi a három fejezet közötti váltáskor olvasható felirat is: „12 évvel később” (12 years later) helyett „12 év telik el” (12 years pass). A háromfelvonásos mozi utolsó részében immár érett, felnőtt emberekként találkozhatunk a figurákkal: Nora boldog házasságban él Arthurral New Yorkban, életüket pedig valósággal felforgatja, amikor a városba érkezik Heszung, aki mint kiderül, egyedül azért utazta át a fél világot, hogy újra láthassa gyerekkori társát.

A balladisztikus történetmesélésnek köszönhetően keveset látunk a szereplők életé­ből, kénytelenek vagyunk tehát mi magunk kitömködni a lyukakat. Mindvégig Heszung marad a legrejtélyesebb figura: az interneten és New Yorkban is ő keresi meg Norát – de éle­té­ről nem sokat tudunk azonkívül, hogy a legendásan szigorú ázsiai munkakultúrában tapossa a mókuskereket. Egy elszalasztott lehetőséget lát a nőben, esetleg a boldogságot, amelyben soha nem lehetett része? Vagy ő lenne az a típusú romantikus alak, aki képes egy egész életen át ugyanazon nő után sóvárogni, míg társa csak jóval pragmatikusabb ennél? Hasonló talány, hogy mit érezhet pontosan Nora Heszung iránt. Az kiderül, hogy még felnőttként is koreaiul álmodik, így valósággal felvirul, amikor angol helyett az anyanyelvén társaloghat valakivel – ennél többet nem tudunk meg arról, mit érez egykori barátja iránt. Lehet, hogy nem is annyira egy romantikus partnert, mint inkább a nosztalgiát, az emlékekben megszépülő Dél-Koreát testesíti meg számára Heszung? A film csak elindítja a gondolatainkat, de a kérdéseinkre nem kínál megoldást.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."