Színház

Mindent szabad

Jean-Paul Sartre: Legyek

Kritika

Szotyiztak volna az ókori görögök? Ha igen, akkor lehet, hogy tangóztak is. Ha történeti hűségre nem is, a mű újító szándékú interpretálására annál inkább törekedett a Maladype Színházban Jaruszek Zsuzsanna és Társulata.

Remek ötlet, hogy a legyek jelenlétét, körözését és idegesítő röptét a szotyolamagokkal, főként a héjak pöckölésével, dobálásával imitálják. A szereplők végig szotyiznak: ha beszélnek, várnak, esznek vagy mérgesek. A nyolcszögletű vörös padlón magokkal cikkezik fel a szeánszhoz illő teret, és a drámai hatásokat szotyizuhatag kíséri (hol a játszók szórják ki a zsebükből, hol zeuszi magasságokból érkezik). A színpad úszik a napraforgómagban. Mondanám, hogy pompásan szotyizunk, de a darab valójában az ókori görög drámákhoz nyúlik vissza, és egzisztencialista gondolatokat jár körül.

A legtöbb erősen elgondolkodtató előadásnak jót tesz, ha van benne könnyedség, ezen az estén is szomjazzuk a találékony színpadi koreográfiákat, szándékosan elhelyezett anakronisztikus elemeket és kreatív megoldásokat. Ez utóbbira példa az állandó kántálás, ami az említett nyolcszögű alaprajzzal, a papnőknek öltözött hölgyekkel és az életre keltett „lelkiismerettel” (Erőss Brigitta) kiegészülve, enyhe okkultista színezetet is ad az Oresztész és Elektra mítoszán keresztül megjelenített drámának. Nem öncélú a hangulatkeltés, a bosszúállás szerves része a cselekménynek.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.

Utat tört magának

Tasó Lászlót 2022-ben még szavazati rekorddal választották országgyűlési képviselővé, jövőre már csak listán indítja a Fidesz–KDNP. Nyíradonyban, ahol harminc éve lett polgármester, és ahová dőlt az uniós pénz, az új vezetés kifizetetlen közvilágítási számlával, büntetőeljárásokkal szembesült, továbbá azzal, mi minden függ a képviselőtől.